Vintermænd

2014
)

Vintermænd af Jesper Bugge Kold

07 okt.14

Kan man være et ordentligt menneske, selv om man er medlem af SS? Denne velskrevne debutroman udforsker de etiske og moralske dilemmaer.

De to brødre fra Hamborg - Gerhard, der er professor i matematik og Karl, der er direktør for en klædefabrik - er begge hæderlige mennesker, der udelukkende har meldt sig ind i nazistpartiet af praktiske og ikke af ideologiske grunde. De ønsker bare at passe sig selv, men skæbnen spiller dem et puds.

De lokkes/presses ind i SS. Gerhard som transportansvarlig med løfte om ikke at få blod på hænderne, og Karl skal blot være forsyningsofficer. Det holder selvfølgelig ikke. Begge bliver ofre for ondskaben og bringes til at begå afskyelige handlinger, som de end ikke i deres vildeste fantasi troede sig i stand til. Der er ingen heroisme her. Kun to vidt forskellige, bange mennesker.

Bogen veksler mellem scener fra det bedsteborgerlige liv i Hamborg og det barske liv ved Øst- og Vestfronten og i koncentrationslejrene. Kontrasten mellem det velbjærgede, borgerlige liv og krigens ufattelige gru er slående. Forfatterens krigsskildringer er uafrystelige, men mindst lige så vellykket er hans indtrængende psykologiske beskrivelser af, hvad der sker inden i mennesker, når civilisationens lag er skrællet af.

Gerhard kan ikke opretholde illusionen om sit krigsbidrag som tal på et stykke papir, og Karl kan ikke fastholde billedet af sin indsats som en ærlig kamp for fædrelandet. Begge ender som følelsesløse robotter, der aktivt deltager i grusomhederne, men bagefter har de svært ved at finde sig selv igen. Karl vælger selvmordet, mens Gerhard søger til Sydamerika, hvor han er på evig flugt fra (indbildte?) forfølgere og fra sig selv, og her dør han i total ensomhed.

Forfatteren, der arbejder som bibliotekar, er godt inde i Anden Verdenskrigs historie, men hans roman er mere end bare et tidsbillede. Det er en indsigtsfuld, almengyldig beskrivelse af, hvad krig gør ved menneskesindet, ikke mindst når ideologien bag er totalt forkvaklet. Det forlyder, at der er flere romaner på vej. Det bliver spændende at se, om de er af samme høje standard.

Turbine
51234790
9788771418378