2000
)

Zambesi af Søren Jessen

01 okt.00
Skribent

Zambesi er et fabulerende illusionsnummer om virkelighedens skrøbelighed og absurditet.

"Zambesi" er Søren Jessens første fortælling for voksne. Han har hidtil skrevet for børn, blandt andet en del billedbøger, som han selv har illustreret. Søren Jessens talent for billeder skinner tydeligt igennem romanen "Zambesi", de beskrevne scener bliver hængende længe efter, man er færdig med bogen.

Det er en dejlig skør fortælling eller, som der står på bogens bagside, "Zambesi er et fabulerende illusionsnummer om virkelighedens skrøbelighed og absurditet". Jeg kan på det varmeste anbefale at læse bogen, især hvis man er fascineret af at kunne se verden på forskellige måder, mens man kan overveje, hvor mange virkeligheder der mon findes!

Vi følger forskellige personer i hvert kapitel, hen ad vejen udvikler figurerne sig, og deres veje krydses omkring Café Zambesi. Alle er specielle på en eller anden måde. Det er forunderlige verdener at blive lukket ind i, og jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig, fordi jeg blev grebet af de forskellige skæbner og derfor måtte vide, hvad der skete med dem.

Der er radiografen, som i sin fritid studerer røntgenbillederne på nærmere hold. Hun opdager, at en af rygsøjlerne har et stelnummer, - det er okay på en cykel, men lidt skræmmende på et skelet. Et postbud bliver helt besat af at bygge et højt tårn inspireret af Gaudi. Ansigtet på en ekspedient i et stormagasin krakelerer lige så stille, i begyndelsen kan hun dække det med sminke. Vi følger også et ungt par på deres første date, hvor de bogstavelig talt bliver fuldstændig opslugt af hinanden. Der er en mand, som synes, at hans gang er blevet så underlig svævende, at han er nødt til at spise rigtig meget for at bevare jordforbindelsen. En pige, også kaldet skaberen, mødes med andre i dyreskikkelse på Nettet i Zoo-Zone. Hun vil gerne selv skabe en verden; men det er kompliceret, så hun må nøjes med en café. "Zambesi" er måske hendes første forsøg? Når nogle af disse mærkværdige personer mødes, får det som regel fatale følger for mindst en af dem, og slutningen er overraskende.

Man skal selvfølgelig være forsigtig med sammenligninger, men "Zambesi" minder mig på mange måder om de første af Sv. Åge Madsens romaner, som også afdækker tilværelsens absurde sider.

"Zambesi" fik Debutantprisen 2000.

Borgen, 2000. 162 sider.