Judas

2017
)

Judas af Amos Oz

24 okt.17

Amos Oz roman om fejltagelser, begær, kærlighed og religion er en mageløs læseoplevelse.

Vintermåneder i Jerusalem i 1959-60. Ung søgende mand finder videre i livet efter at have boet i ensomhed med en handicappet mand og en yderst tiltrækkende kvinde. Lyder det tørt? Det er det IKKE, selv om mange tunge temaer mixes sammen over en kort periode. Oz konstaterer i den indledende sætning: ”Det er en fortælling om fejltrin, begær, ulykkelig kærlighed og et religiøst spørgsmål…”  Ved romanens slutning er de mange temaer blevet kædet sammen, og romanen fremstår både helstøbt og horisontudvidende.

Hovedpersonen Shmuels ageren i livet minder om en hundehvalp, der styrter rundt efter sin egen hale. Hans kæreste har forladt ham, og hans usikre universitetsstudier om ”Jesus set med jødiske øjne” fører ikke rigtig til noget. Til sine forældres skuffelse opgiver han studierne og tager et job som underholder for en fysisk handicappet mand, Walsh. Shmuel installeres i et kvistværelse og har til opgave at føre samtale med Walsh og servere små måltider. Dagen er delt op i faste rutiner, og de to beboere både foruroliger og tirrer Shmuel.

Man kan vælge at læse romanen som en kort periode i en ung mands udvikling, hvor også et kærlighedsdrama udspilles. Man kan også vælge at forstå det jødiske folks historie og skæbne, især i årene efter staten Israels oprettelse. Her er mennesker, hvis livsbaner er destineret af den dramatiske Israel/Palæstina-konflikt. Jøderne var tvunget til at tage stilling til statens oprettelse. For husets to faste beboere får det fatale konsekvenser. Man kan desuden fokusere på de bibelske personer Jesus og Judas. Shmuel er en lærd person, og han redegør for de mange fortolkninger. Der er desuden et meget fint kapitel om forræderen Judas sidste timer. Forræderen Judas hængte sig i et figentræ: Forsidebilledet af et figentræ på sort baggrund med grønne blade og frugter er virkningsfuldt.

Essensen af romanen kan udtrykkes således: Kom ud og oplev verden, Shmuel. Forlad Jerusalem og din fortid og tag del i din jødiske fremtid. Forråd ikke dit eget liv.

Amos Oz er en jødisk/israelsk forfatter som har skrevet en uimodståelig, delvis selvbiografisk, roman om sin familie En fortælling om kærlighed og mørke.  Jeg havde derfor imødeset denne roman med spænding og blev ganske enkelt glad i hoved og hjerte over at læse den.

Hanne Friis
53523064
9788702170733