Himmelstiger i dansk litteratur før Guds død

2013
)

Himmelstiger i dansk litteratur før Guds død af Jens Anker Jørgensen, Bjarne Sandstrøm og Knud Wentzel

06 maj.13

Bogen kaster nyt lys over en række danske, litterære værker fra før Det moderne gennembrud, der på forskellig vis afspejler forfatternes opfattelser af en højere virkelighed.

De tre forfattere til bogen ’Himmelstiger i dansk litteratur før Guds død’ er alle meget erfarne litterater med større forfatterskaber samt forsknings- og undervisningserfaring. Deres nyfortolkninger er præget af originalitet og stor indsigt i ældre, dansk litteratur. Bogen er naturligvis oplagt til brug på de højere læreanstalter. Indholdet forudsætter et vist kendskab til i det mindste nogle af de omtalte værker, men sproget er ikke indforstået akademisk, så den almindelige, seriøst interesserede læser kan også have glæde af bogen.

Det skarpe skel i dansk litteraturhistorie er 1870. Her blev himmelstigerne sparket omkuld af Brandes og Gud erklæret for død. Før den tid var danske forfatteres værker gennemsyret af forskellige former for transcendens, det være sig kristen tro i forskellige versioner eller andre former for oplevelser af en højere virkelighed. Det fænomen undersøges i artiklerne, der bevæger sig baglæns i tiden fra H.C. Andersen til ’Vølvens spådom’ fra 1100-tallet. Det drejer sig overvejende om hovedværker i dansk litteratur med enkelte undtagelser som den dødsdømte morder Ole Kollerøds erindringer; fyldt med stavefejl men ikke desto mindre skrevet af en dygtig historiefortæller, der med sin jordnære tilgang forvandler himmelstigen til en dog stadig transcendent køkkenstige.

De enkelte værker sættes ind i en større litteraturhistorisk og kulturel sammenhæng, og undertiden forholder forfatterne sig til andre tolkninger. Der bringes citater som støtte for analyserne, og som en god hjælp til læserne refereres værkerne i nødvendigt omfang. Det er en lang og spændende, litterær rejse, læseren indbydes til, hele 700 år. Bogen kan bruges på forskellig vis. Den kan læses i sin helhed, men man kan også, alt efter interesse, plukke enkelte artikler ud. Der er tale om originale, nyskabende analyser af ældre, dansk litteratur, som kan inspirere til (gen)læsning med nye øjne.

Selv havde jeg særlig stor fornøjelse af at læse artiklerne om en lidet kendt historie af H.C.Andersen, ’Portnøglen’, der foregår i en affortryllet verden, Blichers skæbnetunge krimihistorie, ’Præsten i Vejlbye’, om en forsmået bejlers djævelsk udtænkte hævn, der ødelægger tre menneskers liv, Grundtvigs digt, ’Paaske-Lilien’, om den søgende digters vej til vished om opstandelsen og Leonora Christinas enestående ’Jammers Minde’, kongedatterens beretning om, hvordan hun kommer styrket igennem en krise og klarer sig.

Syddansk Universitetsforlag
29876037
9788776747060