Den tyske forfatter Simon Strauss debuterede i 2017 med romanen Syv nætter. I Tyskland fik romanen en opsigtsvækkende modtagelse og skabte heftig debat. Strauss kaster et kritisk blik på det moderne digitaliserede forbrugssamfund og blæser til kamp mod hyperindividualismen og manglen på meningsfulde fællesskaber. ’Syv nætter’ er af de tyske anmeldere blevet kaldt et nøgleværk for generationen født efter Berlinmurens fald og Simon Strauss for en repræsentant for en nyromantisk tendens i tysk litteratur. Hans ønske om en tilbagevenden til stærke fællesskaber baseret på følelser og ægte samhørighed (versus det digitale samfunds alt for passive, overfladiske fællesskaber) er af nogle blevet kritiseret for at være brænde på et højrenationalistisk bål. Strauss’ litterære livtag med de syv dødssynder er et tankevækkende, om end muligvis håbløst naivt og utopisk, forsøg på at finde tilbage til de store idéer og følelser, som på ny kan binde fællesskaber sammen.
Strauss' seneste udgivelse Romerske dage bærer også præg af den nyromantiske tendens, som 'Syv nætter' introducerede. I 'Romerske dage' følger vi en ung mands møde med Rom, som han er rejst til for at finde sig selv og komme på afstand af livets ubehageligheder. I Rom bliver fortælleren mødt med byens lange historie, der indruller ham i nostalgiens verden, hvor de smukke kvinder og de smukke bygninger drager ham ind i refleksionens verden. 'Romerske dage' er en smuk, stemningsfuld nostalgiroman, der melankolsk og bevægende suger fortælleren såvel som læseren ind i et historisk kunstcentrum, hvor den romerske fortid synes at være bedre end den ensomme nutid.
Foto: Musacchio Ianniello Pasqualini