Romerske dage

2020
)

Romerske dage af Simon Strauss

11 jun.20

En dragende oplevelse af Rom gennem en fortæller, som er til stede med betragtninger om livet og de mennesker, han møder, og om tiden, både den historiske og nutiden.

I ’Romerske dage’ tilbringer bogens fortæller to måneder i Rom – tilmed de to varmeste måneder, juli og august. Han er taget dertil for at komme på afstand af livets dårligdomme. I Rom får han mulighed for at finde tilbage til sig selv, gøre sig nye og andre tanker og erfaringer, så han kan tage hjem igen – forfrisket, afklaret og med mod på nye udfordringer.

Mens han bare er til stede eller går rundt i Rom, flyder tanker og betragtninger – minder fra barndommen og om bekendtskaber og gode venner. Eller om det han oplever lige nu; han ser noget og gør sig tanker om, hvad der kan ske og om, hvilke skæbner de mennesker, han møder, har eller vil få.

Som læser møder du hele tiden iagttagelser og observationer om den historiske tid, som er til stede samtidig med nutiden. Rom er historie, uanset hvor man ser hen og befinder sig i byen. Enhver, der har været i Rom, Den Evige Stad, vil måske endda kunne se for sig, hvor fortælleren befinder sig. Han filosoferer over den status og påvirkning, Rom har på de mennesker, der besøger byen; på de mennesker som drages ind og for altid vil tænke på at komme tilbage.

Af egen erfaring kan jeg sige, at det er sådan, Rom er; man glæder sig til at komme tilbage, men netop også at man iagttager og gør sig tanker; at man fordyber sig, forelsker sig og lader sig drage ind i byens stemning og charme. Jeg er også stærkt draget af Strauss’ skrivestil, hvor man som læser kan mærke sig selv i den verden og i det menneske, han beskriver.

Turbine
Maj Westerfeld
48259979