Forfatter
Anne Marie Têtevide
Anne Marie Têtevide vandt i 1999 førstepræmien i Det Kongelige Biblioteks og Gyldendals konkurrence om en middelalderroman med bogen Mellem himlen og verden. Romanen var inspireret af to folkeviser, ”Agnete og havmanden” og ”Germand Gladensvend”, og udkom til rosende omtale. ”Têtevide formår både at føre sin læser ind i middelalderens virkelighedsopfattelse og poetiske univers og at gøre følelser og fortolkninger nærværende”, skrev Lars Handesten i Berlingske Tidende. ”Anne Marie Têtevide behersker det store apparat – det episke og poetiske – med en køligt rapporterende overlegenhed.”(Jens Kistrup, Weekendavisen).
Hun havde tidligere udgivet to romaner. Den første, Lykken har ingen historie handler om en ung sønderjysk kvindes udvikling og søgen efter sin franske farmors rødder. Det bliver dog i stedet kærligheden til en fransk kvinde, hun finder. ”Varm og velskrevet”, vurderede Annelise Vestergaard (Jyllands-Posten).
Hendes anden, Vals i august, er også en kærlighedsroman: en gift kvinde i 40’erne forelsker sig i en ti år yngre svensk popsanger. Men forholdet udvikler sig til andet og mere end den ferieflirt, det først var. ”Måske har vi hørt historien før, og måske er den i sin grundsubstans banal, men hos Anne Marie Têtevide rammes dens tone rent (…) fin, krystalklar og uafrystelig,” skriver Helle Hygum Espersen i Graf.
Têtevides fjerde roman, Sottrupgade 9, begynder, da en ung indvandrerdreng bliver skudt og dør i en trappeopgang på Vesterbro. Det bliver starten på en række begivenheder. Før har opgangens beboere levet hver for sig bag deres døre og navneskilte – nu opstår forbindelser på kryds og tværs. ”Vi får et indblik i et lille stykke Danmark (…) præcist, psykologisk troværdigt, så vi får interesse for hver enkelt person. (…) Têtevide har fuld kontrol over sine virkemidler; som er mange og imponerende. Et lille mirakel.” (Hans Fl. Kragh i Ekstrabladet).
Som dagene er skildrer femogfirs lyslevende dage i en jysk families liv, spredt over syv årtier, tre generationer og otte stemmer. Husmandsægteparret Robert og Else Marie, som bliver industriarbejdere er de gennemgående figurer i forfatterens femte roman. ”De mange små stykker med liv, og styrken i sansninger og sprog gør bogen til en dejlig oplevelse, som man læser med glæde og langsom nydelse.” skriver Marie Louise Kjølbye i Information. ”En slags moderne hjemstavnsdigtning, fortalt så overbevisende af en forfatterinde, der er fuldkommen fortrolig med sit stof.” synes Jens Henneberg i Nordjyske.
I en tømmerhytte et sted i Västerbottens store skove ligger fire mænd og snorker uden at vide, at en ung kvinde, Malin, er på vej på ski, fast besluttet på at sætte ild til den gamle hytte. Romanen Ildens døgn veksler mellem beretningen om Malins færd gennem den frosne natur og historien om hendes liv, fortalt af de fire mænd. ”En intens og detaljerig skildring af livet i Nordsverige for hundrede år siden. Romanens fortjeneste er ikke mindst at vise, hvordan skammen og vreden fastlåser et menneske.” skriver May Schack i Politiken.
Têtevides syvende bog er en samling fortællinger, Vendepunkter, der hver især har et menneske i centrum, hvis liv fortælles af mennesker i dets nærhed. Fortællingerne illustrerer, at vi aldrig kan vide, præcis hvad andre menneskers liv indeholder og styres af, vi misunder eller beklager, vi gætter, forestiller os, og nogle gange griber vi ind. Eller undlader at gøre det. ”En række meget fine fortællinger om almindelige menneskers skæbner.” mener Anne Klara Bæhr på Litteratursiden.
Med sin ottende bog, Det åbne land i hjertet, går Têtevide ind på et nyt gebet. Romanen, der foregår i to fiktive samfund, er en blanding af kærlighed, spænding og fantasy, i centrum står en energikrise efter en krig og et opgør mellem to livsformer.
I alle Têtevides bøger står det komplicerede, almindelige menneskes eksistentielle udfordringer og placering i centrum, geografisk, historisk og økonomisk.
Desuden har hun oversat en række bøger fra svensk og fransk.
Anne Marie Têtevide voksede op i Sønderjylland, blev cand.mag. i fransk og dansk, og underviste i mange år på gymnasier og på VUC. Hun har siden barndommen i et bibliotekarhjem været en elsker af musik i alle genrer fra klassisk til country, og er en ustoppelig læsehest med yndlingsforfattere som Michael Ondaatje, Amitav Ghosh, Sigrid Undset, Inge Eriksen, Jakob Ejersbo, Roy Jakobsen, Salman Rushdie, Ida Jessen og the one and only Ursula LeGuin.
Anne Marie Têtevide vandt i 1999 førstepræmien i Det Kongelige Biblioteks og Gyldendals konkurrence om en middelalderroman med bogen Mellem himlen og verden. Romanen var inspireret af to folkeviser, ”Agnete og havmanden” og ”Germand Gladensvend”, og udkom til rosende omtale. ”Têtevide formår både at føre sin læser ind i middelalderens virkelighedsopfattelse og poetiske univers og at gøre følelser og fortolkninger nærværende”, skrev Lars Handesten i Berlingske Tidende. ”Anne Marie Têtevide behersker det store apparat – det episke og poetiske – med en køligt rapporterende overlegenhed.”(Jens Kistrup, Weekendavisen).
Hun havde tidligere udgivet to romaner. Den første, Lykken har ingen historie handler om en ung sønderjysk kvindes udvikling og søgen efter sin franske farmors rødder. Det bliver dog i stedet kærligheden til en fransk kvinde, hun finder. ”Varm og velskrevet”, vurderede Annelise Vestergaard (Jyllands-Posten).
Hendes anden, Vals i august, er også en kærlighedsroman: en gift kvinde i 40’erne forelsker sig i en ti år yngre svensk popsanger. Men forholdet udvikler sig til andet og mere end den ferieflirt, det først var. ”Måske har vi hørt historien før, og måske er den i sin grundsubstans banal, men hos Anne Marie Têtevide rammes dens tone rent (…) fin, krystalklar og uafrystelig,” skriver Helle Hygum Espersen i Graf.
Têtevides fjerde roman, Sottrupgade 9, begynder, da en ung indvandrerdreng bliver skudt og dør i en trappeopgang på Vesterbro. Det bliver starten på en række begivenheder. Før har opgangens beboere levet hver for sig bag deres døre og navneskilte – nu opstår forbindelser på kryds og tværs. ”Vi får et indblik i et lille stykke Danmark (…) præcist, psykologisk troværdigt, så vi får interesse for hver enkelt person. (…) Têtevide har fuld kontrol over sine virkemidler; som er mange og imponerende. Et lille mirakel.” (Hans Fl. Kragh i Ekstrabladet).
Som dagene er skildrer femogfirs lyslevende dage i en jysk families liv, spredt over syv årtier, tre generationer og otte stemmer. Husmandsægteparret Robert og Else Marie, som bliver industriarbejdere er de gennemgående figurer i forfatterens femte roman. ”De mange små stykker med liv, og styrken i sansninger og sprog gør bogen til en dejlig oplevelse, som man læser med glæde og langsom nydelse.” skriver Marie Louise Kjølbye i Information. ”En slags moderne hjemstavnsdigtning, fortalt så overbevisende af en forfatterinde, der er fuldkommen fortrolig med sit stof.” synes Jens Henneberg i Nordjyske.
I en tømmerhytte et sted i Västerbottens store skove ligger fire mænd og snorker uden at vide, at en ung kvinde, Malin, er på vej på ski, fast besluttet på at sætte ild til den gamle hytte. Romanen Ildens døgn veksler mellem beretningen om Malins færd gennem den frosne natur og historien om hendes liv, fortalt af de fire mænd. ”En intens og detaljerig skildring af livet i Nordsverige for hundrede år siden. Romanens fortjeneste er ikke mindst at vise, hvordan skammen og vreden fastlåser et menneske.” skriver May Schack i Politiken.
Têtevides syvende bog er en samling fortællinger, Vendepunkter, der hver især har et menneske i centrum, hvis liv fortælles af mennesker i dets nærhed. Fortællingerne illustrerer, at vi aldrig kan vide, præcis hvad andre menneskers liv indeholder og styres af, vi misunder eller beklager, vi gætter, forestiller os, og nogle gange griber vi ind. Eller undlader at gøre det. ”En række meget fine fortællinger om almindelige menneskers skæbner.” mener Anne Klara Bæhr på Litteratursiden.
Med sin ottende bog, Det åbne land i hjertet, går Têtevide ind på et nyt gebet. Romanen, der foregår i to fiktive samfund, er en blanding af kærlighed, spænding og fantasy, i centrum står en energikrise efter en krig og et opgør mellem to livsformer.
I alle Têtevides bøger står det komplicerede, almindelige menneskes eksistentielle udfordringer og placering i centrum, geografisk, historisk og økonomisk.
Desuden har hun oversat en række bøger fra svensk og fransk.
Anne Marie Têtevide voksede op i Sønderjylland, blev cand.mag. i fransk og dansk, og underviste i mange år på gymnasier og på VUC. Hun har siden barndommen i et bibliotekarhjem været en elsker af musik i alle genrer fra klassisk til country, og er en ustoppelig læsehest med yndlingsforfattere som Michael Ondaatje, Amitav Ghosh, Sigrid Undset, Inge Eriksen, Jakob Ejersbo, Roy Jakobsen, Salman Rushdie, Ida Jessen og the one and only Ursula LeGuin.