Blog
De litterære onanister
Hvad er en forfatter? De fleste vil nok mene at det er en som har skrevet og udgivet en bog. Men er det nu så simpelt endda?
Jeg kan ikke lade være med at tænke på billedkunstverden, hvor der også er mange som maler billeder. Men det er jo ikke alle kunstnere, der af den grund kan kalde sig etableret kunstner. Det er heller ikke alle sangere i X-faktor, som er rigtige sangere.
Jeg mener, at tiden er kommet til at vi begynder at skelne mere til, hvilke slags forfattere vi har med at gøre. Med den digitale udvikling, er det jo ikke mere nogen kunst at få udgivet en bog. Kunsten består i, at få bogen til at blive en del af en større omverden og ikke kun lade den have et liv sammen med med forfatteren, dennes familie, venner og bekendte.
Så måske skulle vi til at kigge forfatterene lidt mere efter i sømmene inden vi bare klapper i vores små hænder over endnu en af slagsen.
Nogle kunne vi kalde etablerede forfattere. Det er dem som mere eller mindre lever af deres skriverier, bliver godt anmeldt, har læsere og hvor deres værker bliver solgt i butikker og på nettet.
Nogle andre kunne vi kalde eksperimenterende forfattere. Det er dem som skriver og får udgivet deres bøger, men som ikke har det store antal læsere, ikke får nogen nævneværdig opmærksomhed fra den litterære verden og som ikke formår at gøre andre interesserede i deres skriverier.
I denne gruppe finder vi også, hvad jeg lidt kækt vil kalde de litterære onanister. Det er forfattere som med hjælp fra den digitale udvikling nu har mulighed for at få udgivet deres egne bøger. Tidligere ville de ikke have fået udgivet deres bøger pga. afslag fra forlagene, og de ville aldrig have fået betegnelsen forfatter. Nu går de så bare uden om forlagene. Mange af disse forfattere påberåber sig talentet, og har svært ved at se, hvorfor de bliver forbigået i omtale, udlån og salg.
Men faktum er jo, at rigtig mange af disse litterære onanister først har været omkring de etablerede forlag. Derefter vælger de at udgive på eget forlag. Derfor vil man også uvilkårligt se en lavere litterær kvalitet hos mange selvudgivere, end hos forfattere der udgiver gennem et forlag, og dermed får en professionel sparring inden udgivelsen.
Så lad os kalde en spade for en spade. Fordi man skriver nogle ord og udgiver det som en fysisk bog eller en e-bog er det altså ikke altid stor litteratur. Selv om det selvfølgelig godt kan være det.
Men misforstå mig ikke. Der er intet galt med onani, ganske som der heller ikke er noget galt med at få udgivet sine egne skriverier. Vi skal bare huske at kalde tingene ved deres rette navn. Ifølge min mening bliver kunst først interessant i det øjeblik det agerer med en modtager. En smal digtsamling af høj litterær kvalitet er for mig ligegyldig, hvis ikke den har nogle læsere. Måske det giver værdi for forfatteren at have skrevet værket. Men det er en anden ting, end at kunne række ud over sig selv.
På litteratursiden er vi engageret i mange forskellige litterære udtryksformer. Vi vil meget gerne være med til at kaste lys på såvel den kendte som den knapt så kendte litteratur. Vi vil gerne have plads til såvel de etablerede forfattere som andre forfattere. Ja, faktisk har vi ingen ambition om at blive sat i bås som nogen der kun vil de kendte forfattere. Men vi har heller ingen ambition om at være et sted som kaster lys på alt, bare fordi det er udgivet.
Hvad er en forfatter? De fleste vil nok mene at det er en som har skrevet og udgivet en bog. Men er det nu så simpelt endda?
Jeg kan ikke lade være med at tænke på billedkunstverden, hvor der også er mange som maler billeder. Men det er jo ikke alle kunstnere, der af den grund kan kalde sig etableret kunstner. Det er heller ikke alle sangere i X-faktor, som er rigtige sangere.
Jeg mener, at tiden er kommet til at vi begynder at skelne mere til, hvilke slags forfattere vi har med at gøre. Med den digitale udvikling, er det jo ikke mere nogen kunst at få udgivet en bog. Kunsten består i, at få bogen til at blive en del af en større omverden og ikke kun lade den have et liv sammen med med forfatteren, dennes familie, venner og bekendte.
Så måske skulle vi til at kigge forfatterene lidt mere efter i sømmene inden vi bare klapper i vores små hænder over endnu en af slagsen.
Nogle kunne vi kalde etablerede forfattere. Det er dem som mere eller mindre lever af deres skriverier, bliver godt anmeldt, har læsere og hvor deres værker bliver solgt i butikker og på nettet.
Nogle andre kunne vi kalde eksperimenterende forfattere. Det er dem som skriver og får udgivet deres bøger, men som ikke har det store antal læsere, ikke får nogen nævneværdig opmærksomhed fra den litterære verden og som ikke formår at gøre andre interesserede i deres skriverier.
I denne gruppe finder vi også, hvad jeg lidt kækt vil kalde de litterære onanister. Det er forfattere som med hjælp fra den digitale udvikling nu har mulighed for at få udgivet deres egne bøger. Tidligere ville de ikke have fået udgivet deres bøger pga. afslag fra forlagene, og de ville aldrig have fået betegnelsen forfatter. Nu går de så bare uden om forlagene. Mange af disse forfattere påberåber sig talentet, og har svært ved at se, hvorfor de bliver forbigået i omtale, udlån og salg.
Men faktum er jo, at rigtig mange af disse litterære onanister først har været omkring de etablerede forlag. Derefter vælger de at udgive på eget forlag. Derfor vil man også uvilkårligt se en lavere litterær kvalitet hos mange selvudgivere, end hos forfattere der udgiver gennem et forlag, og dermed får en professionel sparring inden udgivelsen.
Så lad os kalde en spade for en spade. Fordi man skriver nogle ord og udgiver det som en fysisk bog eller en e-bog er det altså ikke altid stor litteratur. Selv om det selvfølgelig godt kan være det.
Men misforstå mig ikke. Der er intet galt med onani, ganske som der heller ikke er noget galt med at få udgivet sine egne skriverier. Vi skal bare huske at kalde tingene ved deres rette navn. Ifølge min mening bliver kunst først interessant i det øjeblik det agerer med en modtager. En smal digtsamling af høj litterær kvalitet er for mig ligegyldig, hvis ikke den har nogle læsere. Måske det giver værdi for forfatteren at have skrevet værket. Men det er en anden ting, end at kunne række ud over sig selv.
På litteratursiden er vi engageret i mange forskellige litterære udtryksformer. Vi vil meget gerne være med til at kaste lys på såvel den kendte som den knapt så kendte litteratur. Vi vil gerne have plads til såvel de etablerede forfattere som andre forfattere. Ja, faktisk har vi ingen ambition om at blive sat i bås som nogen der kun vil de kendte forfattere. Men vi har heller ingen ambition om at være et sted som kaster lys på alt, bare fordi det er udgivet.
Kommentarer