Talende toner : Georg Friedrich Händels livsfuga

2020
)

Talende toner : Georg Friedrich Händels livsfuga af Karl Aage Rasmussen

27 jul.20

Halleluja! Komponisten bag ’Messias’ har fået en strålende biografi på dansk.

Karl Aage Rasmussen, der tidligere bl.a. har skrevet en særdeles læseværdige biografi om Johann Sebastian Bach, har taget barokmusikkens anden store mester, tyske George Friedrich Händel (1685-1759), under kærlig behandling. ’Talende toner’ er en underholdende og oplysende skildring af Händels liv og musik, som vil glæde alle med interesse for klassisk musik.

Det viser sig, at der er en hel del, vi ikke ved om især Händels tidlige år; ej heller kender vi de nærmere omstændigheder, der førte til, at den talentfulde unge musiker, født og opvokset under jævne kår i den tyske by Halle, i begyndelsen af 1700-tallet slog sig ned i London, hvor han etablerede sig som sin tids ubestridt største og mest populære komponist. Agerede han mon spion for Hannovers kurfyrste Georg Ludwig, som senere blev Storbritanniens Georg I? Noget kunne tyde på det!

Sikkert er det at Händels geniale musik åbnede mange døre, og at han fejrede masser af succeser og tjente gode penge, bl.a. med populære værker som 'Water Music' og 'Messias', som stadig spilles verden over den dag i dag. Händel blev især berømt for sin nærmest endeløse perlerække af operaer og oratorier, som Karl Aage Rasmussen gør et stort og vellykket stykke arbejde for at formidle. Men det var nu ikke lutter inspiration, der var årsag til Händels store produktion: han var en flittig genbruger af både sin egen og andre komponisters musik, også i et omfang, denne læser ikke var klar over. En del af forklaringen skal ifølge Rasmussen findes deri, at 1700-tallets europæiske musikkultur i høj grad var en brugskultur, hvor genbrug af musik var hverdagskost, og hvor man ikke kendte til senere tiders ophøjede idealer om kunstnerisk originalitet (eller ophavsret!).

Som altid er Karl Aage Rasmussen en fremragende formidler, både når han zoomer ind på Händels begivenhedsrige liv og hans sublime musik, og når han hæver sig op i fugleperspektiv for at skildre Händels samtid. Læseren præsenteres for et sammensat og fascinerende billede af et musikalsk geni, javist, men også en levemand og en dreven forretningsmand og entrepreneur, som forstod at gebærde sig i et højspændt overklassemiljø, hvor storpolitik og rænkespil hørte hverdagen til.

Med ’Talende toner’ kan Karl Aage Rasmussen føje endnu en velskrevet og spændende musikbiografi til sin efterhånden meget omfattende bibliografi. Bogen vil uden tvivl give stof til eftertanke og lyst til at udforske både Händels kendte og mindre kendte værker, uanset hvor godt, man kender hans musik i forvejen.

48053572
9788702295146
311