Sundhedsapostlen J.P. Müller. Bind 1, Det kropsligt moderne gennembrud : 1864-1904

2020
)

Sundhedsapostlen J.P. Müller. Bind 1, Det kropsligt moderne gennembrud : 1864-1904 af Hans Bonde

23 dec.19

En omfattende, meget velfortalt og fagligt gedigen præsentation af den glemte sundhedsapostel J.P.Müller og hans tid .

Hans Bonde, der er historiker og professor ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, giver med sin bog J.P.Müller, kaldet I.P., en velfortjent renaissance. I.P. kom til at supplere det åndeligt moderne gennembrud i årene omkring 1900 ved at tilføje et kropsligt aspekt og blev en banebrydende forkæmper for at skabe en sammenhæng mellem ånd, krop og køn.

Bogen er ikke strengt kronologisk. Forfatterens tilgang er tværfaglig, og de forskellige temaer behandles ud fra forskellige vinkler. Det giver et lidt flimrende præg og enkelte gentagelser, men det forstyrrer ikke helhedsindtrykket af et levende fortalt, bredt tidsbillede med I.P. i centrum. Bonde citerer flittigt fra litteraturen og enkelte filosoffer, og flere illustrationer belyser, hvordan kropskulturen afspejler sig i kunsten. Det giver bogen en særlig dimension.

Fra at være et for tidligt født, skravlet barn udvikler I.P. sig til en ualmindelig stærk og veltrænet mand. Han forsøger sig inden for forskellige sportsgrene og brillerer ikke mindst som roer, og han er en ivrig løber. Med bogen 'Mit System' fra 1904 blev han verdensberømt. Bogen lover, at et kvarters øvelser hver dag efterfulgt af kolde afvaskninger og grundig frottering vil sikre et langt og sygdomsfrit liv. Selv nåede han dog kun at blive halvt så gammel som de forjættede 140 år.

Inden I.P. opnåede verdensberømmelse, måtte han kæmpe sig frem, inden han fandt sin rette hylde. Bl.a. ufuldendte studier i teologi og medicin og et mislykket forsøg på at finde lykken i Argentina. Det betød en syv år lang forlovelse, før han kunne tilbyde sin elskede Marie ægteskab. En bevaret brevveksling med meget åbenhjertige erotiske beskrivelser viser, at de på ingen måde var afholdende. I.P. kæmper for at frigøre kvinden og gøre hende seksuelt aktiv. Samtidig kæmper han for at gøre sig fri af den gamle patriarkalske mandsrolle. Det lykkes dog ikke helt, for Marie har svært ved at leve op til hans strenge krav om en veltrænet og slank kvindekrop. I.P. var tidligt ude med sine tanker om seksuel frigørelse for begge køn. Han gik samtidig ind for monogami, og den seksuelle forening får hos ham et religiøst skær.

Hvad kosten angår var I.P. ingen fanatisk sundhedsapostel, for han forsagede hverken tobak eller alkohol, men af dette bind fremgår, at han i høj grad kom til at bidrage til folkesundheden, længe før det blev videnskabeligt bevist, at det er sundt at motionere.

Syddansk Universitetsforlag
47417252
9788740832044