Soldaten : en antikrigshistorie

2018
)

Soldaten : en antikrigshistorie af Tony Ross

05 dec.18

Historien om en soldat, der tilfældigvis er en myre, men som ligeså godt kunne være et menneske er smukt fortalt og illustreret af Tony Ross.

Dette er historien om Robert I. Peacemyr, som kommer til verden i myretuen, hvor han er en af de største babymyrer på stuen. Alle myrerne i myretuen har deres plads, og nogle af myrerne får navne, andre ikke, men ingen ved hvorfor. Robert ser de andre myrer bære mad på en lang lige række, som han så gerne vil være med i, men det et ikke hans job, får han at vide. Men hvad er hans job så? Han skal være soldat og beskytte myretuen fra fjender.

Robert er meget stolt af sin uniform, og han får lov at være med til at marchere i formation, mens militærorkestret spiller og arbejdermyrerne vinker med tuens flag. Endelig hører han til og har en mission, nemlig at beskytte Dronningen og boet i tilfælde af fare. Da myretuen kommer under angreb, er det slut med musik, pomp og pragt. Store missiler rammer myretuen, efterfulgt af et stort BANG! Pludselig ændrer scenen sig, og vi befinder os midt i Første Verdenskrig, soldater myldrer frem, og man ser den gule sennepsgas, der driver henover soldaterne. Bogen slutter med, at man ser en stor mindesten, fyldt med X’er og mindeord fra forfatteren til alle de soldater, der er døde i håbløse krige i hele verden.

'Soldaten' er en anderledes læseoplevelse og derfor også virkeligt stærk. På forsiden er ordet ’Soldaten’ skrevet med mange forskellige farver, og umiddelbart ligner det en almindelig billedbog, men det et det langtfra. Det er, som Tony Ross selv skriver ‘En antikrigshistorie’, som vores lille hovedperson desværre erfarer. Som så mange andre soldater før har gjort. At sætte en krigshistorie ind i en billedbogskontekst og forklæde den lidt, er ret modigt, men også en garanti for, at den bliver læst af flere forskellige. Tony Ross er en fuldstændigt fantastisk illustrator, men også en ret dygtig fortæller, og desværre er emnet altid aktuelt.

Det er en bog der skal læses sammen, for den er fyldt med store spørgsmål, som voksne bør indramme på en god måde. En fin åbning for en snak om krig og om, hvorfor soldater bliver soldater med børn fra ca. 6 år.

Lamberth
Lena Lamberth
978-87-7161-497-8