Qul Sasas skygger

2019
)

Qul Sasas skygger af Mads Schack-Lindhardt

01 sep.19

Sebastians eventyr i den magiske verden Tir-Nazral fortsætter i denne tredje del af Stjernekrønikerne. Igen bydes der på ypperlig underholdning og spænding.

Mads Schack-Lindhardt har udover de tre bind i ’Stjernekrønikerne’ skrevet yderligere en roman, ’Tusmørkets søn’. Alle romaner er klassisk episk fantasy, men ikke desto mindre formår Schack-Lindhardt at fremtrylle en masse nyt og interessant til genren. Det, der først og fremmest springer i øjnene, er forfatterens iderigdom og sprudlende fantasi tilsat en helt umiddelbar fortælleglæde, der ikke kan undgå at smitte af på læseren. Med sin serie har Schack-Lindhardt skubbet sig helt op på øverste hylde blandt de efterhånden rigtig mange gode danske fantasyforfattere.

Sebastian er igen vendt tilbage til jorden for at få et tiltrængt pust efter opgøret med tusmørkeelverne (Se bind to), men han får ikke lov til at slappe af. Nogen efterlader en pose med et pergament, hvorpå der kun står to ord ”Shar Muris”, og en blodig øreflip.
Elverpigen Thiyaranah er blevet kidnappet, og Sebastian må tilbage til Tir-Naztal. Han finder ud af, at Shar Muris er navnet på en gammel kult, som alle troede var uddød, og at sekten vil have Sebastians sjælenavn i bytte for Thiyaranahs frigivelse.

Sebastian og hans drage Storm må nu drage til en mystisk underverden under Tir-Nazral. Stedet hedder Qul Sasa, og er en dyster skyggeverden uden lys med monstre, ældgammel glemt magi og dystre steder, hvor ondskaben regerer. Rejsen byder på mange udfordringer og møder med underlige skabninger, men undervejs får Sebastian også uventet hjælp fra halvelveren, Ilder, som egentlig tilhører en rivaliserende familie til Sebastians slægt.

Mads Schack-Lindhardt har igen skrevet en forrygende historie, og selvom beskrivelserne er noget mere dystre og mørke denne gang, er der til gengæld endnu mere spænding og fart over feltet. Samtidig er der flere intriger, men også skildringer af endnu flere mærkelige steder og væsner, og endelig lægges der endnu flere lag på personkarakteristikkerne.

Romanen, historien, plottet og universet er igen helt fantastisk, og det kan næppe gøres meget bedre. Det er naturligvis en fordel at have læst de to forrige bind et i serien, men denne nye historie kan sagtens læses med stort udbytte alene. Og det bedste er, serien ikke er slut endnu. Fjerde bind udkommer til foråret 2020.

DreamLitt
46840151
9788771714753