2020
)

Orwell

15 feb.21

Blændende smuk grafisk roman til litteratur- og historieinteresserede. Christin og Verdier har været grundige i deres research, og bogen bugner af viden om Orwell og hans samtid.

Historien om manden bag klassikerne 1984 og Kammerat Napoleon er spændende som en roman, og det grafiske format formår at bringe læseren tæt på en mand, hvis ideer og visioner rækker ind i fremtiden.

George Orwells værker er nogle, man husker. Ideerne og problematikkerne er i dag endnu mere påtrængende og relevante, end da bøgerne først blev udgivet. Men hvem var den fremsynede visionær, manden bag ideerne, der tilsyneladende kunne forudsige historiens gang? Denne nye grafiske biografi hjælper nutidens læser til at forstå, hvad Orwell var rundet af og hvilke begivenheder, der var med til at forme hans forfatterskab.

Bogen er virkelig spændende, for Orwell eller Eric Blair, som er det navn, hans forældre gav ham, var en modig mand, der turde følge sine overbevisninger i en tid, hvor det ikke var uden omkostninger at være idealist eller måske endda ligefrem anarkist. Bogen følger Eric Blairs liv kronologisk, fra barndommen i "den lavere del af den øvre middelklasse i England", som Orwell selv har beskrevet det, og viser, hvordan han som ung bliver opmærksom på det rigide klassesystem, han lever i.

Læseren får et godt indblik i de erfaringer, der lå til grund for Orwells brændende interesse i samfundsforhold, og man føler virkelig med den ensomme dreng, der må gennem en hård skoletid, inden han bliver voksen nok til at træffe sine egne valg. Voksenlivet er præget af både nysgerrighed og idealisme, og bogens beskrivelse af Orwell som soldat i den spanske borgerkrig, noget han kun med nød og næppe slap levende fra, er et godt eksempel på, hvordan han fulgte sine overbevisninger.

Man følger naturligvis også Orwells karriere som forfatter og hører om baggrunden for de forskellige værker. George Orwell selv bidrager også, da forfatterne har valgt at indsætte hans tekster i flere passager i bogen. Denne tekst er skrevet med maskinskrift, så læseren tydeligt kan se forskel, og brugen af Orwells egne ord er et rigtigt godt greb. Man føler simpelthen, at den kendte forfatter henvender sig direkte til én.

Pierre Christin og Sébastien Verdier har været meget grundige i deres research, og bogen bugner af viden om både Orwell og hans samtid. Både med hensyn til handling og illustrationer er den utrolig rig på interessante detaljer, og det, der kunne være tung historieformidling, føles troværdigt, friskt og vedkommende. Det er virkelig en kunst, og på det punkt kan bogen sammenlignes med Henrik Rehrs meget stærke graphic novel Gavrilo Princip.

Størstedelen af bogen er holdt i sort og hvid, men hist og her er der brugt farve, for eksempel på enkelte betydningsfulde genstande, hvilket får læseren til at standse op og se nærmere på billedet. Flere erfarne og talentfulde tegnere bidrager til at gøre udtrykket varieret, og skiftet mellem tegnerne gør overgangene mellem de forskellige perioder i forfatterens liv mere tydelige. Enkelte store opslag i farve, ledsaget af tekst af Orwell, medvirker til at understrege både George Orwells, men også denne graphic novels store format.

Forlaget Fahrenheit
Anders Juel
9788771761344
160

Tegneserier og graphic novels

Vi belyser mangfoldigheden inde for tegneserier og graphic novels og sætter gennem en række anmeldelser, analyser og artikler ord på, hvad de flotte grafiske udgivelser kan.

George Orwell

Læs mere om forfatteren, der skrev '1984' og hvis begreber i eftertiden er blevet udbredt til at beskrive samfund eller organisationer, der giver mindelser om det totalitære regime, romanen beskriver.