Erindringer fra fremtiden

2013
)

Erindringer fra fremtiden af Christin og Mezieres

25 nov.13

Linda og Valentin er højdepunktet indenfor science fiction-tegneserier. Serien var ellers afsluttet, men dette nye selvstændige bind er et fantastisk og herligt gensyn med hele universet.

Med opfindelsen af den øjeblikkelige teletransport af mennesker og genstande gennem tid og rum i 2314 er behovet for manuelt arbejde stort set forsvundet på Jorden. I stedet har man i Jordens hovedstad, Galaxity, oprettet Rumtidstjenesten, hvis opgave det er dels at patruljere tid og rum mod rumpirater, dels at finde nye ressourcer af råstof til Jorden. Linda og Valentin er to rumtids-agenter for den jordiske organisation Rumtidstjenesten. Med deres rumskib kan de rejse til et hvilket som helst punkt i universet og i tiden. Gennem deres eventyr besøger de blandt andet både Jordens fortid og fremtid samt mange fjerne planeter og steder. I løbet af de forskellige album i serien følger man en længere historie om de to agenter, som udvikler sig over flere album, men også små historier der i og for sig kan stå alene.

Det nye album foretager en række punktnedslag i nogle af de mytiske episoder i den lange science fiction-saga, omfattende i alt 21 bind. Dette giver plads og rum til nye fortolkninger af de gamle historier blandet med nostalgi, humor og overraskelser præsenteret af fremtidens – eller rettere sagt de forskellige mulige fremtiders – aktører, som selv lægger stemme til. De historier, som man får et fornøjeligt gensyn med, er:

Lindas middelalderfremtid, hvis hun ikke havde været indblandet i ’Onde drømme’. Valentins reflektioner over sin rolle i ’Storbyen der druknede’. Shingouzernes version af ’De Tusinde planeters imperium’. Reklame for ferierejser med Lemm-folkets Skrommhuse på Zahir i ’Landet uden stjerner’. Logar og Lagors version af ’Velkommen til Alflolol. En alternativ måde at slippe af med Herskeren fra ’Herskerens fugle’. Linda og Valentin er turister på Navlen i ’Skyggernes ambassadør’. Jadnas klonbal hos Forfalskneren i ’I den falske verden’. Irmgaal, Ortzog, Blimflim og Valentins alternative præsentation på Simlane i ’Jævndøgnets helte’.

Linda og Valentin er som nævnt en helt enestående produktion. Første bind i serien udkom på dansk helt tilbage i 1972, og igennem alle disse år har man fået nogle helt forrygende historier og oplevelser. Serien er selvfølgelig i bund og grund et fantastisk eksempel på, hvordan tegneserier skulle se ud, dengang der var rigtige tegneserier til. Men samtidig kan man også se, hvordan tegneren Mezieres har udviklet sig med tiden og i årenes løb har ændret sin streg og sine tegninger fra det klassiske underholdende til det mere grafiske.

Denne udvikling er det nye album en fortrinlig indgangsvinkel til, og selvom man måske kan sige, at dem, der kender til Linda og Valentin i forvejen, vil få det største udbytte af læsningen, så kan nytilkomne sagtens finde god underholdning. Og mindst lige så vigtigt nemlig blive inspireret til at gå i gang med de ”rigtige” bind i serien.

Cobolt
Jens Peder Agger
50698181