Luk øjnene

2012
)

Luk øjnene af John Verdon

02 apr.12

En halshugget brud er bare starten på de uhyrligheder den pensionerede kriminalassistent Dave Gurney udsættes for i denne blændende fortalte kriminalroman.

John Verdon er en meget grundig forfatter, så en krimi er ikke bare en krimi i hans hænder. Han kan noget så usædvanligt som at opbygge en historie langsomt og metodisk – samtidig med at intrigen allerede kører for fulde gardiner fra første side. Denne grundighed gør, at man læser med alle sanser og er opslugt hele vejen!

Dette er forfatterens anden bog om Dave Gurney, men nye læsere kan sagtens springe på her. Gurney er for nogle år siden gået på tidlig pension fra politiet, men han har mildest talt svært ved at holde fingrene fra fadet, dette til stor fortrydelse for hustruen, Madeleine. Anderledes går det da heller ikke, da en uopklaret, mystisk sag omkring en halshugget brud byder sig til. Udenom politiet begiver Gurney sig ind i sagen, der viser sig at være mere omfattende og modbydelig end først antaget. En seriemorder er muligvis på spil. Snart er han hvirvlet så langt ind i det skræmmende morads, at han og hans nærmeste kommer i farezonen.

Verdon beviser igen, at han kan sit kram. Som sagt giver han sig god tid, og der dvæles ved scenarierne, så man får alle indtryk og nuancer med. Dette kan måske være et irritationsmoment for den ivrige actionlæser, men dem der vil have en historie, hvor detaljerne og personkarakteristikken er vigtige brikker til helheden, de bliver ikke skuffede. Ligesom forfatterens første bog 'Tænk på et tal' har vi at gøre med en særdeles kringlet og udspekuleret forbrydelse, hvor alle spor er manipulerede eller ender blindt. Bogen er desuden opbygget, så man får indblik i morderens tankegang via korte afsnit skrevet i kursiv. I øvrigt en tankegang, der er meget narcissistisk og kvindefjendsk. Det er på én gang spændende og skræmmende læsning, og jeg nød hver af de 537 sider!

Hr. Ferdinand
Bente Kastberg
29238537