1991
)

Letmælksprofeten af Peter Fogtdal

01 sep.10

Morsom filosofisk satire om en synsk astrolog, der ender med at tro, at han er Gud.

Jeg læste ”Letmælksprofeten” for mange år siden og huskede den som forrygende morsom. Denne genlæsning giver heldigvis min hukommelse ret.

Gregers er astrolog med høje energier og direkte kontakt til Gud og profeterne. Det mener han i hvert fald selv. Hans barndom indikerede godt nok ikke, at han ville ende i den alternative verden, for selvom han som ganske lille også så blå engle og fik syn, så var hans barndom præget af lavt selvværd og angst for det meste. Så da han møder Merete, lader han sig villigt falde til ro i parforholdet - indtil han en aften under en forestilling får en ud-af-kroppen oplevelse. Herefter er det slut med Merete og deres kommende baby, og Gregers flytter i stedet for i kollektiv og begynder at leve alternativt.

Det viser sig snart, at Gregers er en dygtig astrolog, og at han har en fantastisk evne til at læse auraer. Da han får ret i sin forudsigelse om Berlinmurens fald i 1989, kontakter udenrigsministeren ham for at bruge hans evner til at fremme Danmarks sag, og Gregers’ guru-status bliver større og større. Men samtidig med at hans evner vokser, falder hans privatliv fra hinanden, og han må sande, at det kan være svært at være Gud.

Før Peter Fogtdal debuterede som skønlitterær forfatter med ”Letmælksprofeten”, udgav han astrologibogen ”Kan man træde på en vandmand”. Han ved derfor, hvad han taler om, når Gregers indvies i den alternative verden, en rejse som er både morsom og vanvittig, og som udstiller ”de alternative” på både godt og ondt. For selvom man griner lidt af det, så sidder man alligevel tilbage med spørgsmålet: Skete det virkelig, eller var det hele i Gregers’ hoved?

Jeg hyggede mig med genlæsningen og fik lyst til at snuppe flere af Fogtdals romaner. Efter endnu et par satiriske romaner med fokus på selvværd og parforhold, som ”Letmælksprofeten” også handler om, har han skrevet flere historiske romaner som f.eks. ”Flødeskumsfronten” og ”Lystrejsen”, der bestemt er værd at læse.

Borgen
07240589
9788741860282