Karen Blixen : et portræt

2019
)

Karen Blixen af Anne-Sofie Storm Wesche

23 apr.19

Karen Blixen var indbegrebet af mystik, lidenskab og mod. I denne letfordøjelige biografi på under 100 sider præsenteres vi for essensen.

Serien ’Danske Legender’ kalder forlaget Lindhardt og Ringhof for ’klassisk dannelse i kort form’. Og det er en meget passende beskrivelse af denne anbefalelsesværdige lille bog om Danmarks store gådefulde fortæller. Karen Blixen er en af de mest markante personligheder i dansk litteratur- og kulturhistorie. Både hendes fortællinger og livshistorie vakte opsigt verden over.

Selv har jeg læst en del om og af Karen Blixen, og denne bog får virkelig bragt det væsentlige frem. Væsentlige som i nøglen til at forstå hende på baggrund af hendes tid. Jeg opdagede nye sider af hende, som jeg ikke havde været bekendt med før trods det, at jeg har interesseret mig meget for hende og læst en del af og om hende. Især forstår jeg nu, det behov hun havde for at fortælle historier på sin egen dramatiske og helt unikke måde. Den evne var hun overbevist om, at hun havde byttet sig til i en handel med djævelen, hvor hun opgav sin frugtbarhed mod at få evnen til at tryllebinde sine tilhørere. Og resten af livet tilskyndede hun ’sin kreds’ af unge mænd til at opgive deres småborgerlige liv, da det bremsede kreativiteten og blokerede for en sand forståelse af livet.

Karen Blixen manglede forbundsfæller, for uanset hvor kendt, elsket og attrået hun var, var hun ensom. Hendes livs kærlighed, Denys Finch Hatton, var blevet dræbt i et flystyrt. I ham havde hun sin skarpeste kritiker, sin bedste ven og fortrolige, samt en elsker, som hun brændende ønskede at få et barn med. Et ønske som han ikke delte med hende. Desuden var hun tidligere i sit liv blevet ført bag lyset af sin daværende ægtemand, Bror Blixen, som hjalp hende med at drive kaffefarmen, men i stedet gik på jagt, spillede og havde affærer med mange kvinder. Denne livsførelse kostede Karen Blixen sit helbred, da han smittede hende med syfilis, hvor både sygdommen og kuren med arsenik og kviksølv svækkede hende mere og mere.

Blixen nægtede at underlægge sig datidens normer og være en kvinde i tidens forstand som hustru eller sexsymbol. Hun ville opfattes, som det hun var på trods af køn og status, en Storyteller med helt fantastiske historier at fortælle. Hun var altid splittet mellem Afrika og Danmark, Rungstedlund i særdeleshed, og altid splittet imellem at være ville opfattes som kvinde eller en form for troldmand med stærke mørke forbindelser.

Karen Blixens historier fascinerer den almindelige læser og udfordrer den mere krævende. Hendes bøger bærer præg af den mundtlige fortælletradition, og sproget er gammeldags, men meget farverigt, fyldt med billeder. Hun var en verdensdame, der kendte verdenslitteraturen, som hun også refererede til i sine historier.

Forfatter Anne-Sofie Strom Wesche (f.1973), er uddannet journalist fra Syddansk Universitet. Hun har skrevet biografier om mange store danskere. Denne biografi er også stor, selvom den er lille.

Storyhouse
46113411