Julemanden og hele hans slæng

2001
)

Julemanden og hele hans slæng af Vagn Simonsen

01 dec.03

Mange forskellige julemænd får ordet i denne bogs 24 historier om julemændenes farlige tilværelse, der bl.a. byder på stride unger, der kan gøre livet surt for enhver julemand. Samtidig får vi brudstykker af julemandens overraskende og spændende forhistorie.

Anbefalet af bibliotekar Carina Sørensen

Lån bogen på Bibliotek.dk

[…] Danmark er ikke noget rensdyrvenligt land. Det lille, hurtigtløbende hjortedyr med det imponerende gevir betragtes som fremmed i vores kultur og natur og skal helst holde sig væk. En dansk julemand må gerne bygge en rensdyrslæde, men selv om han skruer fire hjul under, kommer han ikke ud at køre uden en dispensation fra dyreværnsloven. Han må godt spænde en hest eller en ged foran sin slæde[…]

Hører du til dem, der mener, at al den snak om julemanden er noget fis, og at det fysisk vil være umuligt at dele gaver ud til milliarder af børn på en aften?? Denne påstand sætter denne bog definitivt en stopper for, da man heri ikke bare får bekræftet, at julemanden eksisterer, men søreme også, at der eksisterer ikke bare én julemand, men mange forskellige slags.

Vagn Simonsen, der er en kendt TV- reporter, overvejede på et tidspunkt at påtage sig jobbet som julemand, men han fik aldrig udlevet sin drøm. I stedet har han nu skrevet denne bog og i den forbindelse rejst rundt i forskellige lande og interviewet julemænd. Resultatet er blevet 24 kapitler med historier fra dengang og nu, hvor julemændene fortæller om både spændende og sjove oplevelser. Man kan blandt andet høre den grønlandske julemand fortælle om en lidt pinlig episode, om dengang, han røg gennem en sprække i isen og sad uhjælpeligt fast.

Underholdning for både børn og voksne, som både kan give viden om julemandstraditionen og kalde smilet frem i julemåneden.

Vagn Simonsen har desuden skrevet bogen ”Nisser jeg har mødt eller kendt”.

Sesam, 2001. 144 sider