Jakolassens rustning

2016
)

Jakolassens rustning af Manu Larcenet

14 jul.16

Christin og Mezieres er for længst stoppet med deres fantastiske serie om Linda og Valentin, men nu får verdens bedste tegneserie sit helt eget hyldestalbum.

Ligesom det har været tilfældet med blandet andet ’Splint og Co.’ og ’Lucky Luke’, hvor man har udgivet ekstraordinære eventyr med hovedpersonerne uden for deres egentlige serier, kommer nu denne selvstændige historie med de nok så kendte Linda og Valentin.

Albummet er både tegnet og skrevet af franskmanden Manu Larcenet, som ikke tidligere har været udgivet på dansk, men som i Frankrig er en kendt og respekteret tegneserieskaber, og han leverer sin helt egen fortolkning af universet fra Linda og Valentin. Resultatet er et både spændende og særdeles glimrende produkt, hvor især historien lever op til de oprindelige album. De humoristiske tegninger derimod er en helt anden sag, og man vil enten more sig eller i bedste fald betragte fortolkningerne som noget nær blasfemiske.

Den onde hersker Jakolassen har ved hjælp af en særlig teknik, som han er den eneste, der kender, teleinterneret Valentin i en ufarlig jordbo med overskæg fra det 21.århundrede. Valentin, som ikke kan huske noget fra sit oprindelige liv, tror han hedder Rene Perouillard, og at han er håndværker – og så er han dybt alkoholiseret. Albert og de tre shingoz’er får omsider fundet frem til Valentin/Rene, og sammen med Linda iværksættes en storstilet plan til at skaffe den gamle Valentin tilbage. Valentin sættes ned på fængselsplaneten WallaWalla, hvor Jakolassen holdes fanget, og spørgsmålet er nu, om Valentin kan styre sin brandert længe nok til at finde på en løsning. Han får hjælp fra en uventet side.

Linda og Valentin kender stort set alle, og serien er med rette blevet betegnet som verdens bedste af både anmeldere og læsere. Denne selvstændige hyldest skal ikke betragtes som en slags fortsættelse af serien, men derimod som en fri fortolkning og en genlæsning af det fantastiske univers, og det er i det store og hele lykkedes ganske glimrende for Manu Larcenet.

Manus laver humoristiske, nærmest karikerede tegneserier, og hans ”grimme” streg og tegninger, som er milevidt fra seriens ellers meget flottede og sexede udtryk, vil givetvis falde en del for brystet, men om man kan lide tegningerne eller ej, så må man indrømme, at det hele passer fint sammen med historien. Historien er nemlig fuldt på højde med de bedste albums fra den oprindelige serie: Humoristisk, gakket og meget tro mod hele universet. Et glimrende album, som fuldt ud lever op til målsætningen: At hylde og respektere nogle af de helt store figurer fra tegneserieverdenen.

Cobolt
Jens Peder Agger
52448093