I hovedet på Sherlock Holmes - den skandaløse billet. Bind 1

2021
)

I hovedet på Sherlock Holmes: Sagen om den skandaløse billet

12 maj.21

Innovativt bud på en tegneserie om den mest berømte detektiv nogensinde.

Utroligt lækre tegninger i sepiafarver indeholder detaljer og visuelle tricks, du med garanti ikke har set før, og det hele understøtter på kreativ vis historien og opklaringen af det komplekse mysterium, Sherlock og læseren bliver præsenteret for.

Allerede før man åbner denne bog, giver forsiden læseren anledning til at glæde sig, med den berømte detektivs velkendte profil udstanset, så man kan se lige ind i det, han kalder sit ”loftskammer”. Fra start er dette visuelt en meget flot og vellykket bog, og det er heldigvis gennemgående til bogens allersidste side.

Som i alle Sherlock Holmes historier er der et mysterium, der skal løses, og så langt så godt. Handlingen er noget kompliceret, men læseren kan bogstaveligt talt følge en rød tråd, der viser vejen gennem Holmes’ deduktion, og de enkelte clues bliver nummereret og nøje fulgt. Og det er faktisk det, hele bogen går ud på, nemlig at prøve at få læseren til at følge ræsonnementet og se, hvad der sker inde i Sherlock Holmes’ snørklede hjernes kringelkroge.

Læsningen kræver ens fulde opmærksomhed, og man skal være vågen for at fange det hele første gang. Tegningerne er ekstremt detaljerede og tager læseren med til de brostensbelagte gader i London i 1890. Her bidrager sidernes hovedsageligt varme gulbrune farver, der minder lidt om et falmet skattekorts gulnede papir, til stemningen af en svunden tid. Flydende ledes man gennem tegningerne fra Sherlocks til tider narkopåvirkede indre, til den ydre verden, hvor Watson venter.

Opfindsomheden er stor, og bogen er fuld af overraskende grafiske elementer og tricks, som man som læser kan finde og glæde sig over. Næsten som en meget sofistikeret "Find Holger" for voksne. Disse elementer er en integreret del af læseoplevelsen og føles ikke distraherende; snarere ansporer de læseren til selv at blive en detektiv, der går på opdagelse i bogen efter ekstra spor, finesser og ”påskeæg”. De kendte og elskede karakterer Holmes og Watson får nyt liv i dette meget kreativt udformede værk, hvor der virkeligt er kælet for detaljerne, og det bliver spændende at se, om andet og afsluttende bind kan leve op til dette høje niveau.

Cobolt
Ole Steen Hansen
38959409
9788770858670
0

No shit, Sherlock!

Mesterdetektiven Sherlock Holmes er en uovertruffen fiktiv karakter, hvis lige ikke er let at finde og de fleste har hørt om Mr. Holmes og hans trofaste følgesvend Dr. Watson. Vi har dedikeret et tema til en af kriminalhistoriens helt store helte, nemlig selveste Mr. Sherlock Holmes.

Tegneserier og graphic novels

Vi belyser mangfoldigheden inde for tegneserier og graphic novels og sætter gennem en række anmeldelser, analyser og artikler ord på, hvad de flotte grafiske udgivelser kan.