Hemmeligheder

2020
)

Hemmeligheder af Domenico Starnone

06 maj.20

Romanen giver et fint indblik i en mands indre dilemmaer og dæmoner og i, hvordan frygten for at blive afsløret som et middelmådigt menneske former hans liv.

Gymnasielæreren Pietro er besat af sin ti år yngre elev, den skarpe og genstridige Teresa. En dag fortæller de hinanden en hemmelighed, som, hvis den kommer frem, kan ødelægge deres liv. Teresa rejser til USA, og Pietro gifter sig med sin kollega, Nadia, stifter familie og bliver en fremtrædende pædagog. Men han kan ikke slippe båndet til Teresa, om det er kærlighed eller frygt forbliver et stridsemne i hans liv. Ægteskabet er ikke lutter idyl, men Pietro forsøger at blive en bedre udgave af sig selv. Romanen er et spændende indblik i en mands indre dæmoner og dilemmaer, skrevet let og elegant og næste thrilleragtigt.

Romanen er delt i tre dele. Den første del om Pietro fylder to tredjedel af bogen. Anden del er set fra den voksne datter Emmas side, og i den sidste tredje del kommer den tidligere kæreste Teresa selv til orde.

Man skal læse romanen for den indsigt den giver i en mands dilemmaer. Kærlighed og tryghed i ægteskabet og at være far kan i starten ikke opfylde hans behov. Derimod trives han ved den anerkendelse og ros, han får for sine bøger, artikler og foredrag om pædagogik. Her træffer han andre spændende mennesker, der får det bedste frem i ham. Han flirter bl.a. med forlagsredaktøren Men længslen efter dynamikken i forholdet til kæresten Teresa får ham til at kontakte hende. Hun er i gang med en fin forskerkarriere og er stadig lige sarkastisk og stridslysten. Hun spørger ham, om han er bange for at blive afsløret. Og det er han selvfølgelig. Det er derfor han perfektionerer sig selv. For inderst inde betragter han sig selv som en middelmådig far og gymnasielærer samt en uopmærksom ægtemand, der lader som om han ikke er gift. Det gør ham sårbar.

Den voksne datter Emma forguder sin far og gør alt for, at han på en konference skal modtage en pris for sin indsats. Hun inviterer Teresa, som er farens mest berømte elev, til at holde hovedtalen. Hun har til gengæld ikke forandret sig. En stridslysten karakter, der siger tingene ligeud, men hun er også ret usympatisk.

’Hemmeligheder’ når ikke op på samme niveau som Bånd og Drilleri. Begge romaner var ret forrygende og udfoldede på dybere vis ægteskab, utroskab og familie i et langt livs perspektiv. Romanen her stiller en række interessante spørgsmål om frygten for at blive afsløret, om identitet, kærlighed og drivkraft. Der er absolut fint gehør for mandens modsatrettede følelser og hans kamp med de indre dæmoner. Men datterens og Teresas meget forskellige opfattelser af Pietro bliver lidt af et postulat.

Domenico Starnone er født i Napoli i 1943 og er gift med Anita Raj, der menes at stå bag Napoli-romanerne og pseudonymet Elena Ferrante.

Grif
Marie Andersen