Gadepræsten

2019
)

Gadepræsten af Inger Gammelgaard Madsen

05 jun.19

Fremragende krimi med fokus på et skamfuldt kapitel i vores nyere historie, behandlingen af de såkaldt åndsvage med tvangskastration, indespærring og isolation.

Som altid i serien med Rolando Benito er emnet samfundsaktuelt og realistisk, og ’Gadepræsten’ er den bedste i serien indtil videre. Roland er tilbage hos Østjyllands politi, og han gør det godt som chef og går som oftest selv foran. Der er ikke meget at gå efter, da en ukendt kvinde findes død i et faldefærdigt hus langt ude i skoven. Selvom hendes ansigt er skamferet, viser det sig hurtigt, at der er tale om en naturlig død, men hvorfor har nogen så mishandlet hende efter døden. Og hvem er den gadepræst, som pludselig dukker op alle steder?

Romanen skifter mellem fortid til nutid, hvilket fungerer rigtig godt, og det hele går op i en højere enhed mod slutningen. Selvom der var ting, jeg regnede ud undervejs, holdt plottet i det store hele, og slutningen overraskede. Udover et godt plot og en velfortalt historie, kan forfatteren noget med personer. De velkendte og afholdte – Roland, hans kone og hans kolleger på politistationen - er nogen af mine yndlingskarakterer fra serier, men også de personer, som kun er aktuelle i denne bog, fremstår knivskarpe og fuldstændig virkelighedstro. Det er umuligt ikke at føle med dem og svært ikke at knibe en tåre over den behandling, nogen af dem er udsat for. Ligesom det er umuligt ikke at hade andre af personerne for deres gøren og laden. I det hele taget fik bogen følelserne i kog hos mig, hvilket jeg betragter som et kæmpe plus.

Handlingen bliver aldrig kedelig, der sker hele tiden noget, og spændingkurven er høj bogen igennem. Der er ingen overflødige oplysninger, hvorfor siderne vender sig selv, og jeg havde virkelig svært ved at lægge bogen fra mig. Det er en af årets bedste krimier til nu med fokus på virkelige begivenheder, der ikke bør gå i glemmebogen. Det er vigtigt, at vi husker fortidens fejltagelser, så de ikke gentages. Jeg er i det hele taget begejstret for serien og vil anbefale den til alle, der elsker en god krimi. Selvom hver sag afsluttes, vil jeg selv foretrække at læse bøgerne i kronologisk rækkefølge, da man følger nogle af personernes privatliv.

Farfalla
46297512
9788799794492