En affære i Paris

2015
)

En affære i Paris af Robert Goddard

06 maj.15

Klassisk, intelligent Goddard roman, hvor et mystisk dødsfald, dystre familiehemmeligheder og jagten på sandheden filtres ind i hinanden, og hvor intet er som man tror.

’En affære i Paris’ er første del i en trilogi om James ”Max” Maxted, forhenværende løjtnant i Royal Flying Corps. Vi er i 1919, og Max ønsker at starte en flyveskole med sin tidligere flymekaniker Sam Twentyman. Men deres planer bliver afbrudt, da Max’ far, Sir Henry Maxted, bliver funder død i Paris. Sir Henry var en pensioneret diplomat, der deltog i fredskonferencen i Paris. Max tager sammen med sin storebror til Paris for at bringe deres far hjem. Det franske politi afskriver det som en ulykke, men Max syntes, der er for mange mærkværdigheder og uoverensstemmelser. Han beslutter sig for at blive i Paris for selv at undersøge sagen.

Og den ene hændelse fører til den næste. Hvad er meningen med en mystisk liste, Sir Henry har efterladt hos en smuk ung enke? Hvorfor har den britiske efterretningstjeneste en interesse i Max’ jagt på sandheden? Hvem ellers i det diplomatiske samfund kan give et fingerpeg om Sir Henry død?

Det, jeg godt kan lide ved Goddard, er, at han er god til at udforme et intelligent plot. Hans handlinger bevæger sig hurtigt, og de korte kapitler tilføjer tempo til bogen. Som det er med andre amatører, er Max’ vigtigste metode til opklaringen at skubbe, og se hvem der skubber tilbage.

Ligesom det ofte er tilfældet i en Goddard-roman, er sandheden i dette plot ikke lettilgængelig, og Max har ikke altid ret i sine antagelser. Der er en vis grad af tilfældighed og held i spil. Goddard leger også med præmissen om, at de spor, der kan synes ubetydelige, langt fra er det. Der er en del løse ender, formentlig bevidst efterladt, så de kan tages op igen i den næste bog.

Det kan også være, at relevansen af fredskonferencen kommer i fokus i den næste bog. Men udover at være en lejlighed, der samler en række diplomater og en anledning til bekymring om sikkerheden af de forskellige delegationer, så spiller den ikke den store rolle indtil videre. Det bliver spændende at læse fortsættelsen af Max’ og Sams jagt på sandheden, hvor dem man troede var ens venner viser sige at være fjenden. Jeg håber, at Goddard formår at holde både tempo og plottet oppe. ’En affære i Paris’ er endnu en bog om familieintriger og som altid i en Goddard roman er intet, som man tror.

Originally published by Line Thorup Vendelbo, Litteratursiden.

Claus Bech
51595270