Eddikepigen

2016
)

Eddikepigen af Anne Tyler

14 jun.16

Velskrevet og morsom gendigtning af Shakespeares klassiske fortælling om modvillig kærlighed

I anledning af 400-året for William Shakespeares død giver en række internationalt anerkendte forfattere deres bud på moderne gendigtninger af Shakespeares største skuespil. Forfatterne tæller bl.a. Jo Nesbø, Margaret Atwood og Tracy Chevalier. ’Eddike-pigen’ er Anne Tylers veldrejede version af ’Trold kan tæmmes’.

Anne Tyler har i løbet af sit forfatterskab skrevet en række romaner, hvor ægteskab og kønsroller har været centrale temaer, så det er ganske passende, at hun nu fører Shakespears klassiske skuespil ind i nutiden med sin både humoristiske og hjertevarme fortælling om den egenrådige Kate.

For Kate Battista er hverdagen kedelig. Hun droppede for flere år siden ud af college og arbejder nu i en børnehave – et job hun er aldeles uengageret i. Samtidig er hun husholderske for sin verdensfjerne forsker-far og passer sin lillesøster, teenageren Bunny. Det er langt fra det liv, hun har drømt om, men hun er altså endt som en socialt akavet pebermø på 29, hvis liv er tilrettelagt efter farens excentriske luner.

Da faren en dag på sin sædvanlige kejtede facon præsenterer hende for sin forskningsassistent, Pjotr, har hun således ingen anelse om, hvad de to mænd planlægger. Pjotrs opholdstilladelse er ved at udløbe, og hans eneste chance for at blive i landet er at gifte sig, så hvad er mere naturligt, end at han gifter sig med Kate? Det eneste problem er, at Kate absolut ikke er interesseret.

Shakespears originale skuespil er en forvekslingskomedie om Petruchio, der vil hjælpe sin ven, som er forelsket i den aggressive Katherinas lillesøster. Lillesøsteren må dog først gifte sig, når Katherina er afsat, så derfor frier Petruchio til hende, og trods alle forviklinger ender ægteskabet lykkeligt. Om det også går sådan i ’Eddikepigen’ vil jeg naturligvis ikke afsløre, men jeg kan sige så meget, at Anne Tyler har skrevet en dejlig feel-good roman med masser af hjertevarme og humor, som absolut fortjener at blive læst – også selvom man aldrig har fået læst Shakespeares forlæg.

en ny version af William Shakespeares Trold kan tæmmes af Anne Tyler
Modtryk
Allan Hilton Andersen