Død for verden

2010
)

Død for verden af Charlaine Harris

25 maj.10

Tag en tankelæsende servitrice, bland en håndfuld vampyrer, lidt varulve og en gruppe ondsindede hekse i - og du har 4. bind i serien om Sookie Stackhouse.

Charlaine Harris er blevet verdensberømt for sin serie om servitricen Sooki, der kan læse tanker og er kæreste med en vampyr. Indtil videre er der udkommet 10 bøger, som er oversat til et hav af sprog og danner baggrund for tv-serien ”True Blood”.  ’Død for verden’ er 4. bog i serien, og selvom man godt kan læse den uden at have læst de første, bliver fornøjelsen helt klart større, hvis man læser serien i rækkefølge.

Pga. af nogle begivenheder i bind 3 har Sookie besluttet sig for at holde en pause fra vampyrkæresten Bill. Uden en vampyrkæreste skulle man tro, at Sookies hverdag blev meget nemmere, men desværre. En nat på vej hjem fra arbejde støder hun på Bills chef, vampyren Eric, som uden hukommelse løber næsten nøgen rundt i skoven. Sookie tager ham med hjem, og det viser sig, at han er blevet forhekset. En ondsindet gruppe hekse ønsker at overtage hans forretning, og de skyer ingen midler for at nå deres mål. Så da vampyrsamfundet slår sig sammen med varulvene for at gå i krig mod heksene, befinder Sookie sig midt i det hele.

Hvis jeg kun må bruge et ord til at beskrive ’Død for verden’, så bliver det ”underholdende”, for Charlaine Harris har skabt et virkelig underholdendet univers, hvor vampyrer, varulve og hekse går rundt iblandt os. Sookie er en charmerende hovedperson, der med masser af humor og selvironi klarer sig igennem de hårdeste prøvelser, og ind i mellem belønnes hun med fantastisk vampyrsex. Det imponerende er også, at det i hver roman lykkes Harris at fylde lidt flere fabelvæsner ind i historien, uden at det går ud over hverken troværdigheden eller plottet. Og selvom hun ind i mellem skærer hjørnerne en lille smule for at få enderne til at mødes, så er historien så fyldt med action og humor, at jeg ikke lader mig irritere.

Jeg er i den grad faldet for den fandenivoldske tankelæser Sookie Stackhouse, og kan kun anbefale serien til alle som holder af actionfyldt humor med et overnaturligt tvist.

True Blood, 4
Erik Barfoed