Det røde telt

2002
)

Det røde telt af Anita Diamant

16 nov.03

Med udgangspunkt i Gamle Testamentes 1. Mosebog fortælles Dinas dramatiske livshistorie, eneste datter til Jakob med de 12 sønner.

I biblen kan man læse historien om Jakob og hans tolv sønner, der blev stamfædre til Israels tolv stammer. Det eneste, der nævnes om hans datter, Dina, er, at hun blev voldtaget af kanaanæeren Sikem, og at hendes brødre derefter ved list pålagde hele hans klan at lade sig omskære, før der kunne indgås ægteskab, og brøden sones. Mens mændene efter operationen lå i sygesengen, nedslagtede Dinas brødre dem alle brutalt, og så hører man ikke mere om Dina.

Anita Diamant har derimod kvinderne i centrum i sin gendigtning af den bibelske fortælling. Jakob er muligvis nok faderen til tolv sønner, men de havde også fire mødre og en søster, og det er deres historie, 'Det røde telt' handler om.

Dina vokser op med fire mødre, der alle er søstre. Hendes biologiske mor, Lea, Jakobs medhustru, Rakel og de to elskerinder Zilpa og Bilha. De fire kvinder har glædet sig til, at der skulle komme en datter, selvom sønnerne naturligvis rangerer højere. Dina lærer på godt og ondt om kvindernes liv, og da hun bliver ældre, lærer hun jordmoderkunsten af Rakel og kvinden Inna.

I biblen voldtages Dina af Sikem, men i Anita Diamants gendigtning forelsker de to sig og ønsker at gifte sig. Det forhindres af Jakobs sønners mord, og i stedet flygter Dina fra lejren og søger tilflugt hos Sikems moder, Re-nefer, der tager hende med sig til Egypten. Dina er nemlig med barn, og Re-nefer ønsker, at barnet skal vokse op som en egyptisk prins.

'Det røde telt' er en historie om kvinder og deres vilkår, om fødsel og død og om venskab og had. Skildringen af søstrene, der alle tilhører den samme mand, er fascinerende, og Anita Diamant formår at skildre dem, så man føler, at de virkelig var sådan. Også Dina beskrives med stor indlevelse, og hendes liv vækker både medfølelse og beundring. Mændene i romanen står derimod hovedsageligt for den negative del. De voldtager og myrder, og selv de gode af dem har ikke megen forståelse for kvindernes vilkår.

Selvom man ikke er så meget inde i bibelhistorien, kan man absolut godt læse Diamants roman. Jeg fandt den både spændende og fascinerende og kan varmt anbefale den.

Klim
24148890