Det gyldne snit

2003
)

Det gyldne snit af Pernille Rygg

16 jun.03

Krimi om sex og død, om kunst - ægte kunst og især kopier - og den handler meget om kunsten som pengemaskine.

Igi Heitmann er psykolog, mor til Ida på fire år og gift med fotografen Benny, der af og til er brunetten Bente. Hun er også veninde med den noget iøjne- og iørefaldende galleriejer Bella og dennes ulækre køter, og det er i denne egenskab, hun i bogens start deltager i en fernisering af det kontroversielle Oslos darling, kunstneren Askes, nyeste skandaleudstilling.

Og ferniseringen svigter ikke, skandalen indtræffer, men måske på en lidt anden måde end planlagt: et sexmord foregår for åben TV-skærm fra et eller andet sted i galleriet. Da alt peger på, at morderen er en af Igis patienter, og hun trods bevisets stilling - og en tilståelse - ikke er overbevist, tager hun affære.

Igis jagt på sandheden bag videomordet bringer hende rundt i de mest forskelligartede miljøer i Oslo, og hvis læseren tror, at Norge er lutter langrenn, Holmenkoll og midnatssol, tager hun grundigt fejl. Ola Nordmand anno 2000 er til lidt af hvert. Transvestitmiljøet er blot starten, læder, pisk og skridtbeskyttere følger, og vi møder den vidunderligste bly viol af en dominatrice - glæd jer.

"Det gyldne snit" er en meget spændende bog, der handler om sex og død, den handler også om kunst - ægte kunst og især kopier - og den handler meget om kunsten som pengemaskine.

Som hos andre yngre kvindelige krimi-forfattere, f.eks. Liza Marklund, er hovedpersonen en karrierekvinde, hvis hverdag kan blive ret hektisk mellem patienter, krammedyr og nu dette personlige engagement. Forfatteren lader hende psykologisere en del, men det er vel en arbejdsskade :-). Bogen er dog skrevet i et uhøjtideligt sprog og med et glimt i øjet, f.eks. får besøget i SM-klubben "Down Under" (der ligger i et højhus) én til at grine højt. (Det må kvinder godt i det 3. årtusinde).

Som Sverige har sine 'mænd', i.e. Henning Mankell, Åke Edwardsson m.fl., har Norge sine 'kvinder', nævnes kan Karin Fossum, Kim Småge og nu også Pernille Rygg.

På dansk har vi tidligere kunnet stifte bekendtskab med Igi Heitmann i "Sommerfugleeffekten".

Oversat af Ida Jessen. Vindrose, 2003. 298 sider. Kr. 349,- Lån bogen på