Coyote : en roman om interstellar udforskning. Bind 1

2019
)

Coyote : en roman om interstellar udforskning af Allen M. Steele

02 dec.19

Stor Science Fiction roman om rejser i rummet, interstellar udforskning og kolonisering af en fremmed verden minder om de klassiske fortællinger indenfor genren.

Allen M. Steele er ny på det danske marked, men hans Coyote-serie, der omfatter tre bind, og som alle forventes på dansk, har allerede udløst flere litteraturpriser, bl.a. den prestigefyldte Hugo Award pris.

Historien bringer minder om store forfattere som f.eks. Arthur C. Clarke, Asimov og mange af de titler, der udkom fra 1970’erne på Forlaget Stig Vendelkær (SV Science Fiction). Ligeledes har utallige film og Tv-serier haft samme tema, lige fra 'Passengers', 'Silent Running', 'Terra Nova' og 'The 100' for blot at nævne nogle. Steele hævder sig fint blandt alle disse forgængere og værker, og for nye læsere af Science Fiction er det et glimrende sted at starte.

Historien starter i en ikke så fjern fremtid. USA er blevet til en totalitær stat, hvor videnskabsmænd og anderledes tænkende brutalt undertrykkes. Regimet og det såkaldte Frihedsparti ønsker at sætte sig en markant milepæl i historien og et enormt rumprojekt sættes i værk.

46 lysår fra jorden har astrologer opdaget en mulig beboelig planet, og planen er at sende 104 nøje udvalgte besætningsmedlemmer og kolonister på den lange rejse, der vil vare 246 år. Ingen mennesker kan overleve i så mange år, men, men teknikken er blevet forbedret, så det er muligt at nedfryse mennesker i så lang tid. Rumskibets kaptajn har dog sine helt andre planer, og sammen med andre oprørere mod regimet lykkes det at kapre skibet inden afrejsen.

Planen lykkes, rejsen går planmæssigt, og de nedfrosne mennesker bliver alle tøet op. Planeten Coyote viser sig ovenikøbet at være beboelig, men planeten er nu ikke helt ufarlig, og kan utrænede mennesker overhovedet overleve i en ukendt vildmark?

Som man kan fornemme, indeholder historien mange elementer: Beskrivelsen af USA som diktatur, den spændende plan om at kapre rumskibet og gøre oprør, selve det tekniske omkring rumrejsen og rumskibet samt beskrivelsen af en enkelt mands ensomhed, da han ved en fejl bliver vækket til livehandlingen og må tilbringe 36 år alene på rumskibet og endelig den fremmede verden og koloniseringen.Det hele hænger særdeles godt sammen, og tilbage står en meget fin læseoplevelse, som både er fascinerende og medrivende.

Herligt, at der igen er begyndt at udkomme kvalitets Science Fiction på dansk.

DreamLitt
Tom Vedsted Vonsild