Carthago - Fortuna-lagunen

2024
)

Carthago – Fortuna Lagunen

21 maj.24

Tegneserie om klimaproblematikker og menneskellig grådighed og selviscenesættelse er en imponerende, visuel fornøjelse.

Hvis nogen er i tvivl om, hvorvidt forhistoriske dyr alle er uddøde, er svaret nej. Nogle arter har eksisteret i millioner af år, mens andre, som vi anså for uddøde, har levet skjult og i bedste velgående.

Historien indledes ca. 23 mio. f.Kr., hvor en megalodon skyder frem fra havets dyb og med ét enkelt bid deler en hval midtover. Megalodon var forfader til den store hvide haj, målte op mod 18 m og havde en vægt på ca. 50 ton. Næste scene er 3200 år f.Kr, hvor en mand angribes af en sabelkat, men overlever alvorligt såret. I tumulten lander han ved siden af et enormt skelet og betragter nysgerrigt en kæmpe tand, der ligger ved siden af.

I 1993 undersøger en flok dykkere en gigantisk undervandsgrotte i Fortuna Lagunen, men angribes og dræbes af et dyr, der uddøde for ca. 3,5 mio. år siden, men som nu er ved at generobre sin plads i toppen af fødekæden. I nutiden mangler verden desperat ressourcer, og oliefirmaet Carthago er hovedaktør på den globale scene. Ejeren ved, at hvis det når offentligheden, at tre dykkere i 1993 forsvandt i en undervandsgrotte, kan firmaet godt sætte en stopper for deres olieboringer, og dermed sige farvel til milliarder af kroner. Hemmeligheden må for alt i verden ikke slippe ud.

På samme tid strander store flokke af hvaler, måske på grund af den massive forstyrrelse af søfartsruterne, disse motorveje af handel, der indhegner naturen undersøisk, så dyrenes vandringer blokeres af larmende maskiner og affald, der i stigende grad opstår pga. pres fra særligt Kina. Eller har det andre grunde?Historierne nærmer sig hinanden, og fortællingen om forskerne Martin og Kim med den særlige datter Lou, der rejser til Fortuna Lagunen i håb om at opklare hvad der lever i grotterne, danner en sammenhæng gennem bogens små plot.

Fiktion smelter sammen med den faktiske historie og skaber adskillige fantasier. Christophe Bec gør et fantastisk arbejde med at væve én historie sammen gennem et enormt væld af tråde, der bevæger sig på tværs af tid og sted. Man præsenteres for et plot, der foregår flere steder og på forskellige tider, og opdagelsen af de forhistoriske dyr opleves på lige fod med første mand på månen eller hvis sagnbyen Atlantis blev fundet.

Eric Henninots illustrationer er imponerende. Læseoplevelsen er en stor visuel fornøjelse, og de nøje udvalgte farver giver oplevelsen af at sidde midt i en film. Fortællingen præsenterer et plot på flere niveauer, med fokus på opdagelsen, hvor man både støder på miljøaktivister, kommunister og et scenarie som i ’Waterworld’. Megalodon er langt fra den eneste velbevarede hemmelighed.

E-voke
Lea Mejdahl Christiansen
138152162