I Danmark udgives der rigtig meget kvalitetslitteratur for børn. Og hvis man skal tale om en tendens for tiden, så er den nok, at der er mange tendenser. Heldigvis, for så er der noget for alle.
Af børnebibliotekar Julie Arndrup
Barsk realisme
Efter mange år hvor fantasy har fyldt rigtig meget i kølvandet på Harry Potter, er der nu igen meget realisme i børnelitteraturen. I de nordiske børnebøger antager man, at børn kan tænke selv og ikke har brug for så meget beskyttelse, og at der er en voksen, der læser højt eller er til at tale med om handlingen. Der er således mange bøger, som umiddelbart kan virke barske og dystre, om emner som døden, sorg, køn, fattigdom, sygdom, andre måder at være familie på og om ikke at høre til, bøger der også kan vække dybe tanker og følelser og lære læseren noget om sig selv og om verden. Børn tænker over de alvorlige emner alligevel, og en bog kan være en nem måde at indlede en samtale på eller få stillet de spørgsmål, der trænger sig på.
Man ser det blandt andet i rigtig mange af Kim Fupz Aakesons titler, og i 'Lillefingeren' af Jesper Wung-Sung, der handler om to brødre der finder hinanden gennem jagten på lillebroderens savnede lillefinger. Kathrine Assels roman 'Månen er en højttaler', om drengen Alvin der bor alene med sin OCD-ramte mor, og leder efter sin ukendte far, er også et godt eksempel. I Tina Sakura Bestles bog 'Hund', der er illustreret af Anna Jacobina Jacobsen, kommer vi helt med ind i Rosas dysfunktionelle familie, der går så meget op i hunde, at Rosa forvandles til en og i den grad bliver vanrøgtet og til sidst stikker af.
Flere illustrationer
En anden klar tendens er de meget illustrerede bøger. Børn lever i en meget visuel kultur, og de læser billeder som en naturlig del af teksten. Det giver sig udslag i, at flere og flere billedbøger går højere op i alder end bare til de 3-6 årige, som de traditionelt har henvendt sig til. Der findes masser af billedbøger, som egner sig rigtig godt til større børn, endda til teenagere og voksne. Det kunne fx være alle Stian Holes smukke billedbøger, der også egner sig rigtig godt til børn, der er startet i skole. Det kunne også være Wolf Erlbruch´s 'Bjørnen, som ikke havde været der før', som er meget filosofisk og eksistentialistisk og rigtig skøn at læse op for de ældre børn. 'Og de onde lo – amoralske fabler' af Ellen Holmboe og fornemt illustreret af Kristian Eskild Jensen er også et godt eksempel på den tendens, da den både henvender sig til store børn, teenagere og voksne.
Ud over billedbøgerne udkommer der rigtig mange skønlitterære bøger til de 6-12 årige, som også er gennemillustrerede. Vi så det allerede i de populære bøger om Kaptajn Underhyler, og siden er tendensen kun taget til. Denne type bøger en meget stor succes blandt de lidt modvillige læsere, som her får oplevelsen af en ”rigtig bog”, indbundet og måske endda tyk, men meget nemmere at læse end dem der er fulde af ord. For børn der ikke rigtig har fundet læseglæden, kan illustrationerne brede historien bedre ud og lokke dem ind i fortællingens univers. Bøger som fx 'Hundemand' af Dave Pilkey, 'En træhule på 13 etager' af Andy Griffiths og 'Krystalskibet' af Benni Bødker. Tegneserier og graphic novels som 'Mira' af Sabine Lemire, samt 'Pssst!' og 'Hjertestorm/stormhjerte' af Annette Herzog, fantastisk illustreret af Kathrine Clante og Rasmus Bregnhøi kan også nævnes her. De minder begge om den traditionelle socialrealistiske pigebog, der handler om familieliv, skilsmisseforældre, veninder og spirende forelskelse. Men her får man det altså med billeder til hele vejen igennem, og det er så smukt.
Krævende illustrationer
En tredje tendens handler også om illustrationer. De er meget kunstneriske og stiller krav til læseren om indlevelse og afkodning – eller måske bare om overgivelse, så man nyder billederne for hvad de er og får den historie ud af dem, man nu får. Alt behøver måske ikke give mening. Her er 'Papegøjerne spang gok' af Peter Adolpsen og Rasmus Bregnhøi et fint eksempel, den er gennemført nonsenspræget og stiller krav til sin læser. Det er ikke nødvendigvis noget for alle. Også 'Funkelgnister – råb, rim og remser' af Birgitte Krogsbøl og illustreret af Kamilla Wichmann er en sådan anderledes billedbog, der leger med sprog og billederne og sætter nye rammer for, hvad en billedbog må og kan.
Det kan også give sig udslag i bøger, hvor tekst og billeder er direkte modsætningsfyldte, og barnet der ser på billederne, mens den voksne læser får en helt anden historie fortalt. Som fx i Mette Eike Neerlins bog om Ib Madsen, der er på udflugt med klassen. I teksten er alt helt okay, men på billedsiden ser vi et barn, der ikke trives og som vælger at forsvinde. Mette Eike Neerlins nyeste billedbog har samme modsætningsfyldte dynamik, denne gang meget flot illustreret af Peter Bay Alexandersen. I Hardy ser vi hovedpersonen leve et voldsomt familieliv med vold og druk, men historien fokuserer på den usynlige ven iført guldkappe, som afleder opmærksomheden fra den trængte hverdag.
Seriebøger
En fjerde tendens, som er meget udbredt og vildt populær blandt børn, er seriebøgerne. Når du har lært et univers at kende og måske er blevet bedste venner med hovedpersonerne, så er det rigtig dejligt at kunne fortsætte inden for dette univers og få større glæde af det. Der findes naturligvis serier inden for fantasy, men også i de realistiske bøger ser vi flere og flere serier.
Nogle af de populære emner er fodbold, computerspil, klassekammerater, forholdet til dyr og veninder, men også science fiction er på vej frem, som fx i Nicole Boyle Rødtnes serie 'Zombiejæger'. Her følger vi de to søskende Alo og Ava, som bor i en verden der er lagt øde af zombievirus. De bor i et nedlagt Tivoli, deres forældre er døde og igennem serien følger vi deres forsøg på at finde en kur og redde menneskeheden. En noget mere realistisk setting ser vi fx i Karen Vad Bruuns serie om Sally, der bliver sendt på kostskole mod sin vilje og skal finde mening med det. Også de børn, der elsker at game, kan finde en serie, der "handler om dem”, nemlig 'Gamerz' af Kasper Hoff. Den handler om drengen Tim, der er hardcore gamer, hans forældres manglende forståelse for dette og de store oplevelser drengen får ud af sin hobby.
Bøger med udstyr
En tendens der går igen, på tværs af de andre tendenser, er en svælgen i det taktile. Måske som et modtræk mod det digitale, der fylder meget i alles liv, bliver der udgivet rigtig mange bøger, hvor der virkelig er kræset for udseende, følelse og udstyr. Der er stofrygge, guldtryk, læsebånd og tykt lækkert papir. Der er bøger der skal læses på langs, holdes på hovedet, drejes rundt eller foldes ud. Der bliver leget med det fysiske format i stor stil, og for os læsere er det virkelig lækkert. Vi ser det fx i Dorte Karrebæk og Oscar K´s 'Knokkelmandens cirkus', der er upraktisk høj og skal sættes sammen af læseren selv, så den nærmest er interaktiv. Andre eksempler kunne være Matthias Picards 'Jim Curious rejser til havets dyb', hvor man skal have 3D briller på for at få den fulde oplevelse af bogen, Dustin Harbins 'DINOSAURERNE!' som er en fire meter lang harmonikabog eller Benni Bødker og John Kenn Mortensens 'Julebestiariet', som bare er kræset om med guldtryk, farvet skrift, gennemillustreret og flot indbundet.
Måske er den vigtigste tendens, at det, set fra læserens synspunkt, går ret godt for børnelitteraturen i Danmark. Der udgives mange flotte kvalitetstitler, som forkæler og udfordrer os, og der er mange dygtige forfattere og illustratorer, som vil os en masse godt.
Kommentarer