Litteratursiden har kontaktet forfattere, som pludselig forsvandt ud fra medievrimlen. Hvad går Mette Thomsen og Jesper Wung Sung f.eks. og laver?
Du debuterede i 1994 med romanen "Af en superhelts bekendelser", derefter kom i 1995 "Plastic" og til sidst "Hajfyldte" farvande i 1996. Og siden er der ikke udkommet flere romaner for voksne fra din side - hvordan kan det være?
Jeg har nu næsten skrevet hele tiden, men det er kun de forskellige bestillingsopgaver - novellerne og ungdomsromanen til Dansklærerforeningen - som offentligheden har fået lejlighed til at se.
Dansklærerne lancerede i 2000 med serien "Frit for fantasi" en række nye romaner for unge i folkeskolen. Formålet var at få de unge til at læse af lyst. Har du fået reaktion på din bog "De levende døde"?
Jeg har fået mange reaktioner på "De levende døde" - faktisk er det reaktioner, jeg sætter ret højt. Fordi "De levende døde" er en ungdomsroman, kommer reaktionerne fra unge, og de er meget umiddelbare, lægger vægt på andre elementer end voksne, er mindre "litterære" i deres syn på tingene. Det gennemgående tema i deres reaktioner er slutningen på romanen - dén kan de ikke lide, fordi den er åben. De så helst, at der var kommet en afklaring på romanens situation (og fortrinsvis en lykkelig én). Én skoleklasse, som havde arbejdet med bogen, sendte mig en stak alternative slutninger - hver elev havde skrevet en ny slutning, sådan som vedkommende mente historien skulle ende.
Dine romaner handler om meget handlekraftige kvinder. Har du haft en bevidst hensigt med det?
Jeg har ikke haft en bevidst hensigt med det. Når jeg tænker på de forskellige hovedpersoner, fremstår de meget forskellige ... Men det er én af de ting, der går igen i folks spørgsmål.
Hvad skal der til for at sætte dig i gang med at skrive?
Der skal en helt bestemt energi til, beslægtet med energien i forelskelse, men ikke helt den samme, en følelse af at der er noget magisk til stede "derovre", nogle gange meget voldsomt, så man næsten føler sig besat, andre gange mere subtilt. Energien kan også fremkaldes; ofte er det sådan, man gør ved bestillingsopgaver, hvis der er et emne, stikord, de kan sætte energien i gang, associationer, stemninger, det ene billede tager det andet, og historien tager form.
Hvad skal din næste roman handle om?
Sådan fungerer den kreative proces ikke hos mig, at jeg kan forudsige, hvad der kommer, og selv når jeg er de steder i processen, hvor jeg kan - så vil det være dræbende at begynde at tale om det.
Hvilken bog ville du ønske du havde skrevet?
Der er mange værker, som jeg synes er gode - endda rigtig gode - men det giver selvfølgelig ikke mening for nogen forfatter at ønske sig, at man havde skrevet en anden forfatters bøger i og med, at de bøger man skriver i så høj grad bærer éns vandmærke, og andre forfatteres bøger bærer deres vandmærke, og sådan er det.
Artikel
Hvad er der blevet af dem?
Litteratursiden har kontaktet forfattere, som pludselig forsvandt ud fra medievrimlen. Hvad går Mette Thomsen og Jesper Wung Sung f.eks. og laver?
Du debuterede i 1994 med romanen "Af en superhelts bekendelser", derefter kom i 1995 "Plastic" og til sidst "Hajfyldte" farvande i 1996. Og siden er der ikke udkommet flere romaner for voksne fra din side - hvordan kan det være?
Jeg har nu næsten skrevet hele tiden, men det er kun de forskellige bestillingsopgaver - novellerne og ungdomsromanen til Dansklærerforeningen - som offentligheden har fået lejlighed til at se.
Dansklærerne lancerede i 2000 med serien "Frit for fantasi" en række nye romaner for unge i folkeskolen. Formålet var at få de unge til at læse af lyst. Har du fået reaktion på din bog "De levende døde"?
Jeg har fået mange reaktioner på "De levende døde" - faktisk er det reaktioner, jeg sætter ret højt. Fordi "De levende døde" er en ungdomsroman, kommer reaktionerne fra unge, og de er meget umiddelbare, lægger vægt på andre elementer end voksne, er mindre "litterære" i deres syn på tingene. Det gennemgående tema i deres reaktioner er slutningen på romanen - dén kan de ikke lide, fordi den er åben. De så helst, at der var kommet en afklaring på romanens situation (og fortrinsvis en lykkelig én). Én skoleklasse, som havde arbejdet med bogen, sendte mig en stak alternative slutninger - hver elev havde skrevet en ny slutning, sådan som vedkommende mente historien skulle ende.
Dine romaner handler om meget handlekraftige kvinder. Har du haft en bevidst hensigt med det?
Jeg har ikke haft en bevidst hensigt med det. Når jeg tænker på de forskellige hovedpersoner, fremstår de meget forskellige ... Men det er én af de ting, der går igen i folks spørgsmål.
Hvad skal der til for at sætte dig i gang med at skrive?
Der skal en helt bestemt energi til, beslægtet med energien i forelskelse, men ikke helt den samme, en følelse af at der er noget magisk til stede "derovre", nogle gange meget voldsomt, så man næsten føler sig besat, andre gange mere subtilt. Energien kan også fremkaldes; ofte er det sådan, man gør ved bestillingsopgaver, hvis der er et emne, stikord, de kan sætte energien i gang, associationer, stemninger, det ene billede tager det andet, og historien tager form.
Hvad skal din næste roman handle om?
Sådan fungerer den kreative proces ikke hos mig, at jeg kan forudsige, hvad der kommer, og selv når jeg er de steder i processen, hvor jeg kan - så vil det være dræbende at begynde at tale om det.
Hvilken bog ville du ønske du havde skrevet?
Der er mange værker, som jeg synes er gode - endda rigtig gode - men det giver selvfølgelig ikke mening for nogen forfatter at ønske sig, at man havde skrevet en anden forfatters bøger i og med, at de bøger man skriver i så høj grad bærer éns vandmærke, og andre forfatteres bøger bærer deres vandmærke, og sådan er det.
Kommentarer