Hvad kan en virksomhed bruge en forfatter til - og hvad får en forfatter ud af være huspoet i en virksomhed? Litteratursiden har talt med forfatteren Marianne Gade om at være huspoet.
Rå og hjertelige mænd
Som huspoet i handelsvirksomheden Klingspor i Kolding havde forfatteren Marianne Gade til opgave at beskrive medarbejderne. Langt de fleste var mænd i 30’erne. Hun tilbragte hver fredag i virksomheden og sugede indtryk til sig, og de blev til en klumme, der landede i medarbejdernes indbakke mandag morgen. Hun deltog for eksempel i et strategimøde i virksomhedens ledelse, og derefter satte hun ord på, hvordan hun oplevede disse dynamiske og handlekraftige mænd. For Marianne Gade blev det et møde med en anderledes verden - ”en rå og hjertelig atmosfære”, beskriver hun rammende miljøet. ”Alle disse skarptslebne bæltespænder og mændenes afvæbnende tro på sig selv var meget fascinerende at opleve”, siger Marianne Gade.
Bedre kommunikation
”Beskrivelsen af mændene blev opfattet som overraskende og underholdende, og mændene kunne ofte genkende – og grine af sig selv – bagefter”. Marianne Gade fortalte både nogle af de mange sjove historier, der altid gemmer sig på en arbejdsplads, og hun satte ord på de skjulte problemer i Klingspor. Dermed kom der gennem de ugentlige klummer mere dialog og en langt bedre stemning mellem de ansatte. Så snart folk havde læst klummen, opstod der spontane reaktioner og samtaler, og medarbejderne lærte både hinanden og virksomheden meget bedre at kende i denne proces. Tidligere var virksomheden kendetegnet ved dårlig kommunikation, og det var en af grundene til, at ledelsen ønskede et nyt og anderledes blik på arbejdspladsen.
Sandpapir og nordisk mytologi
I Klingspor var det netop en pointe, at den person der skulle tilknyttes virksomheden, måtte være en kreativt tænkende person, der ikke kendte til deres verden, og som kunne tegne et billede af, hvordan de ansatte og miljøet så ud udefra. Til spørgsmålet om, hvad det helt præcist er en forfatter kan tilbyde en virksomhed, svarer Marianne Gade: ”Intuition, sprog og evnen til at koble ting med hinanden”. For eksempel handlede en af klummerne om at spore oprindelsen til virksomhedens varer. Klingspor fremstiller sandpapir og andre sliberedskaber til industrien, og Marianne Gade gik til den nordiske mytologi, hvor hun fandt et sagn om, hvordan slibesten var blevet til i en kamp mellem Thor og jætten Rungner.
Dialogen var en gave
Klummerne blev ikke kun en gevinst for virksomheden. Marianne fik også rigtig meget ud af samarbejdet: ”Dialogen med medarbejderne betyder, at det har været en proces fyldt med glæde. Som forfatter er man altid interesseret i at tale med sine læsere, og det føltes som en gave at få kontant afregning med det samme på det, jeg skrev”, siger Marianne Gade. Hun fremhæver også, at hun oplevede stor kunstnerisk udfordring i processen - hun vidste på forhånd, at de fleste af mændene ikke læste skønlitteratur, og derfor var det en udfordring at fange og fastholde deres opmærksomhed.
Et helt nyt image
Der er ingen tvivl om, at huspoet-ordningen blev en succes. Efterhånden blev klummerne kendte i hele byen, og flere og flere lokalpolitikere og forretningsfolk ønskede at komme på mailingslisten. For Klingspor fik det store fordele både indadtil og udadtil: Medarbejderne blev mere motiverede, og virksomheden fik et langt bedre image og blev kendt i det kulturelle miljø. Nu modtager virksomheden fem gange så mange uopfordrede ansøgninger som tidligere. ” Pludselig kendte man
virksomheden for noget andet og mere end at sælge sandpapir og skrubskiver, man forbandt den med kreativitet og uforudsigelighed”, siger Marianne Gade.
Marianne Gade forventer, at vi i fremtiden vil se mere samarbejde mellem forfattere og erhvervslivet. Virksomhederne har fået øjnene op for, at de kan bruge forfatternes kreative tanker, og omvendt får man som forfatter uendelig meget tilbage: ”Hele dette forløb gjorde mig bare så glad”, slutter Marianne Gade.
Artikel
En forfatter puster nyt liv i erhvervslivet
Hvad kan en virksomhed bruge en forfatter til - og hvad får en forfatter ud af være huspoet i en virksomhed? Litteratursiden har talt med forfatteren Marianne Gade om at være huspoet.
Rå og hjertelige mænd
Som huspoet i handelsvirksomheden Klingspor i Kolding havde forfatteren Marianne Gade til opgave at beskrive medarbejderne. Langt de fleste var mænd i 30’erne. Hun tilbragte hver fredag i virksomheden og sugede indtryk til sig, og de blev til en klumme, der landede i medarbejdernes indbakke mandag morgen. Hun deltog for eksempel i et strategimøde i virksomhedens ledelse, og derefter satte hun ord på, hvordan hun oplevede disse dynamiske og handlekraftige mænd. For Marianne Gade blev det et møde med en anderledes verden - ”en rå og hjertelig atmosfære”, beskriver hun rammende miljøet. ”Alle disse skarptslebne bæltespænder og mændenes afvæbnende tro på sig selv var meget fascinerende at opleve”, siger Marianne Gade.
Bedre kommunikation
”Beskrivelsen af mændene blev opfattet som overraskende og underholdende, og mændene kunne ofte genkende – og grine af sig selv – bagefter”. Marianne Gade fortalte både nogle af de mange sjove historier, der altid gemmer sig på en arbejdsplads, og hun satte ord på de skjulte problemer i Klingspor. Dermed kom der gennem de ugentlige klummer mere dialog og en langt bedre stemning mellem de ansatte. Så snart folk havde læst klummen, opstod der spontane reaktioner og samtaler, og medarbejderne lærte både hinanden og virksomheden meget bedre at kende i denne proces. Tidligere var virksomheden kendetegnet ved dårlig kommunikation, og det var en af grundene til, at ledelsen ønskede et nyt og anderledes blik på arbejdspladsen.
Sandpapir og nordisk mytologi
I Klingspor var det netop en pointe, at den person der skulle tilknyttes virksomheden, måtte være en kreativt tænkende person, der ikke kendte til deres verden, og som kunne tegne et billede af, hvordan de ansatte og miljøet så ud udefra. Til spørgsmålet om, hvad det helt præcist er en forfatter kan tilbyde en virksomhed, svarer Marianne Gade: ”Intuition, sprog og evnen til at koble ting med hinanden”. For eksempel handlede en af klummerne om at spore oprindelsen til virksomhedens varer. Klingspor fremstiller sandpapir og andre sliberedskaber til industrien, og Marianne Gade gik til den nordiske mytologi, hvor hun fandt et sagn om, hvordan slibesten var blevet til i en kamp mellem Thor og jætten Rungner.
Dialogen var en gave
Klummerne blev ikke kun en gevinst for virksomheden. Marianne fik også rigtig meget ud af samarbejdet: ”Dialogen med medarbejderne betyder, at det har været en proces fyldt med glæde. Som forfatter er man altid interesseret i at tale med sine læsere, og det føltes som en gave at få kontant afregning med det samme på det, jeg skrev”, siger Marianne Gade. Hun fremhæver også, at hun oplevede stor kunstnerisk udfordring i processen - hun vidste på forhånd, at de fleste af mændene ikke læste skønlitteratur, og derfor var det en udfordring at fange og fastholde deres opmærksomhed.
Et helt nyt image
Der er ingen tvivl om, at huspoet-ordningen blev en succes. Efterhånden blev klummerne kendte i hele byen, og flere og flere lokalpolitikere og forretningsfolk ønskede at komme på mailingslisten. For Klingspor fik det store fordele både indadtil og udadtil: Medarbejderne blev mere motiverede, og virksomheden fik et langt bedre image og blev kendt i det kulturelle miljø. Nu modtager virksomheden fem gange så mange uopfordrede ansøgninger som tidligere. ” Pludselig kendte man
virksomheden for noget andet og mere end at sælge sandpapir og skrubskiver, man forbandt den med kreativitet og uforudsigelighed”, siger Marianne Gade.
Marianne Gade forventer, at vi i fremtiden vil se mere samarbejde mellem forfattere og erhvervslivet. Virksomhederne har fået øjnene op for, at de kan bruge forfatternes kreative tanker, og omvendt får man som forfatter uendelig meget tilbage: ”Hele dette forløb gjorde mig bare så glad”, slutter Marianne Gade.
Kommentarer