Svend Åge Madsens hypertekst-roman Dage med Diam eller Livet om natten fra 1972 kommer virkelig til sin ret i en ny, digital genudgivelse. Historien om Alian Sandme og hans elskede Diam er rigt illustreret af Sara Houmann, og digitaliseringen gør det for alvor muligt at realisere de oprindelige intentioner med et interaktivt værk, hvor det er læseren, der har magten over historiens gang.
Skrevet af cand. mag. Maria Louise Christensen
I Dage med Diam eller Livet om natten møder læseren forfatteren Alian Sandme. Alian har en kæreste, Diam, som han kun kan se i hemmelighed, fordi de begge er gift. Allerede efter det første korte kapitel, S, hvor Alian sidder og skriver på en roman, stilles læseren over for et valg: Skal han køre hen til togstationen og mødes med Diam, eller skal han blive hjemme? Svend Åge Madsens hypertekst-roman afspejler på denne måde livet, hvor man ofte står over for valget mellem to muligheder, der gensidigt udelukker hinanden. Romanen er inddelt i 63 kapitler, der er 32 mulige slutninger, og i løbet af én handlingsstreng stilles man som læser over for fem valg, der alle vil præge Alian og Diams videre skæbne. Det mest spektakulære er, at man, når man træffer et valg, ikke umiddelbart ved, hvilke konsekvenser, det kommer til at få.
Læseren har magten
Hvis man efter første kapitel, S, vælger at læse SA, starter Alian bilen og kører mod togstationen. Her får han muligheden for at tilbringe tre dage i Diams selskab. I løbet af dagene med Diam må man som læser igen træffe en række valg, og der er hele tiden to veje at vælge imellem. Én af valgmulighederne giver Alian og Diam tre gode dage i hinandens selskab, en anden sørger for, at Alian får mareridt og efterfølgende glider fra Diam. Vælger man efter første kapitel at læse ST og ikke SA, bliver Alian hjemme. I denne handlingsstreng fører han et liv om natten, der rummer mange filosofiske overvejelser om identitet og om selve den roman, man er ved at læse.
Dage med Diam eller Livet om natten fungerer virkelig godt som e-bog, ikke mindst fordi formatet gør det tydeligt, at man som læser er en aktiv deltager i romanens handling. Læsningen får konsekvenser for romanen, og peger på den måde i sig selv på romanens temaer om identitet og de valg, vi skal foretage os i livet. Selve romanen er en slags omvendt dannelsesroman, fordi karakterernes identitet ikke undergår en entydig udvikling. Dette understreges i Alians mareridt, der foregår i en verden, hvor man kan bytte legemsdele med andre mennesker og på den måde langsomt blive en anden. Således understreges det gang på gang, at karakterernes identitet ikke er en fast størrelse – præcis på samme måde som selve historiens forløb ikke er fastlagt på forhånd.
De digitale muligheder
Når man læser Dage med Diam eller Livet om natten i sin digitale form her i 2013, kan man ikke lade være med at tænke på, at romanens form jo netop heller ikke længere er fastlåst. Litteratur er ikke længere bundet til ét medie, men har med den digitale udvikling fået muligheden for også at findes på andre platforme. Det er i dag op til udgiveren og forfatteren at træffe et valg mellem et almindeligt trykt format, et digitalt format eller begge dele. Én ting er helt sikker: Dage med Diam eller Livet om natten har været forud for sin tid, for det er svært at forestille sig, at romanens fungerer lige så godt i papirudgaven, som den gør digitalt.
Svend Åge Madsen
Dage med Diam eller Livet om Natten
Illustreret af Sara Houmann
290 sider, 70 illustrationer
Forlaget Replikant
Kommentarer