Anmeldelse
WUWU & CO. – EN MAGISK BILLEDBOG

Interaktivt eventyr om venskaber blander læsning med fysisk aktivitet.
Af Martin Campostrini
Wuwu og Co. vakte begejstring straks efter udgivelsen i november 2014. Litteratur-appen, der er rettet mod mindre børn, er det første eksempel på et stykke digital litteratur, der er blevet anmeldt i de danske dagblade på linje med forfatterens trykte bøger. De positive anmeldelser er et vidnesbyrd om at læsning på ipad’en er blevet mainstream, samtidig med at der er en hunger efter at finde kvalitet til børnenes intensive brug af skærmdimser. I 2016 vandt appen en af de vigtigste priser for digital litteratur – BolognaRagazzi Digital Award.
Ved siden af sit arbejde som romanforfatter er Merete Pryds Helle en pioner inden for dansk digital litteratur. I 90'erne var hun forfatter til det succesfulde computerspil Giften. I dette årtusinde har hun været først til at introducere os til SMSromaner, iPad-romanen Begravelsen (2011) og en elektronisk kalender roman (Mikkels mareridt, 2014).
Wuwu & Co. fungerer på den måde, at når iPad’en ligger ned, kan du læse eller høre historien om Wuwu og hendes venner, men når du løfter iPad’en op, bliver den et vindue ind til en tredimensionel fiktionsverden.
”Det er den koldeste vinter i to tusind år” er det tilbagevendende refræn, der bringer os ind i eventyrets verden. Kulden skaber problemer for fortællingens fabeldyr, der introduceres i hver deres tekstafsnit. Hvert afsnit fortæller om et problem, som brugeren efterfølgende skal hjælpe med at løse i den flotte interaktive del af appen. Sproget er simpelt og ubemærkelsesværdigt, men lægger godt op til de mere sprudlende interaktive dele af historien. Her skal du bruge iPad’en på forskellig vis: ryste den for at få sneen ned fra træet; råbe i iPad’ens mikrofon for at vække Gregers’ søskende; eller finde en gul farve med iPad’ens kamera for at tænde lygterne i den mørke vinternat.
Det centrale greb i app’en er læserens vekslen mellem henholdsvis at lægge iPad’en ned for at lytte og tage den op for at engagere sig aktivt i fortællingen. Skiftet i hvordan man holder på iPad’en markerer også et skift i mental tilstand. Når bogen er nede er læseren tavs, rolig, reflekterende og indadvendt. Når ipad’en modsat holdes op, så træder man ind i en legende tilstand – man bevæger sig, taler, er udadvendt og højlydt engageret. Når man er i den legende tilstand er fysisk aktivitet nødvendig for at interagere med appens univers, hvilket skaber en overraskende relation mellem appens fiktive rum og det fysiske rum man faktisk befinder sig i.
Skiftet mellem de to tilstande er en måde at undgå ”farerne” ved interaktive fortællinger: enten er læseren for passiv – og appen kunne lige så godt have været en rigtig bog (det gælder såkaldte ”pageflippers”) – eller læseren bliver en gamer og den litterære oplevelse går tabt (det gælder for computerspil).
Med sin opfindsomme brug af iPad’ens virkemidler placerer Wuwu & Co. læseren i et spændingsfelt mellem skriftens indre forestillingsverden og animationens grafiske og visuelle verden. Med de opgaver som stilles undervejs i historien, hvor lyde og farver i den fysiske verden spiller ind i eventyrverdenen, bliver læseren udfordret til at skærpe bevidstheden om forholdet mellem skærmens og verdens virkelighed.
Til bibliotekaren: App’en er oplagt til iPad’en i børneafdelingen eller til en alternativ booktalk for børn. En god anbefaling til forældre der mangler originalt indhold til deres mindre børns iPad. Aldersgruppe ifølge udgiveren er 6-8 år.
Wuwu & co er skabt af forfatter Merete Pryds Helle, illustrator Kamila Slocinska, interaktiondesigner Tim Garbos og producer Aksel Køie. Publiceret af Step In Books. Første version 2014. 49 kr. i iTunes.
iTunes: https://itunes.apple.com/dk/app/wuwu-co./id932525693?mt=8

Interaktivt eventyr om venskaber blander læsning med fysisk aktivitet.
Af Martin Campostrini
Wuwu og Co. vakte begejstring straks efter udgivelsen i november 2014. Litteratur-appen, der er rettet mod mindre børn, er det første eksempel på et stykke digital litteratur, der er blevet anmeldt i de danske dagblade på linje med forfatterens trykte bøger. De positive anmeldelser er et vidnesbyrd om at læsning på ipad’en er blevet mainstream, samtidig med at der er en hunger efter at finde kvalitet til børnenes intensive brug af skærmdimser. I 2016 vandt appen en af de vigtigste priser for digital litteratur – BolognaRagazzi Digital Award.
Ved siden af sit arbejde som romanforfatter er Merete Pryds Helle en pioner inden for dansk digital litteratur. I 90'erne var hun forfatter til det succesfulde computerspil Giften. I dette årtusinde har hun været først til at introducere os til SMSromaner, iPad-romanen Begravelsen (2011) og en elektronisk kalender roman (Mikkels mareridt, 2014).
Wuwu & Co. fungerer på den måde, at når iPad’en ligger ned, kan du læse eller høre historien om Wuwu og hendes venner, men når du løfter iPad’en op, bliver den et vindue ind til en tredimensionel fiktionsverden.
”Det er den koldeste vinter i to tusind år” er det tilbagevendende refræn, der bringer os ind i eventyrets verden. Kulden skaber problemer for fortællingens fabeldyr, der introduceres i hver deres tekstafsnit. Hvert afsnit fortæller om et problem, som brugeren efterfølgende skal hjælpe med at løse i den flotte interaktive del af appen. Sproget er simpelt og ubemærkelsesværdigt, men lægger godt op til de mere sprudlende interaktive dele af historien. Her skal du bruge iPad’en på forskellig vis: ryste den for at få sneen ned fra træet; råbe i iPad’ens mikrofon for at vække Gregers’ søskende; eller finde en gul farve med iPad’ens kamera for at tænde lygterne i den mørke vinternat.
Det centrale greb i app’en er læserens vekslen mellem henholdsvis at lægge iPad’en ned for at lytte og tage den op for at engagere sig aktivt i fortællingen. Skiftet i hvordan man holder på iPad’en markerer også et skift i mental tilstand. Når bogen er nede er læseren tavs, rolig, reflekterende og indadvendt. Når ipad’en modsat holdes op, så træder man ind i en legende tilstand – man bevæger sig, taler, er udadvendt og højlydt engageret. Når man er i den legende tilstand er fysisk aktivitet nødvendig for at interagere med appens univers, hvilket skaber en overraskende relation mellem appens fiktive rum og det fysiske rum man faktisk befinder sig i.
Skiftet mellem de to tilstande er en måde at undgå ”farerne” ved interaktive fortællinger: enten er læseren for passiv – og appen kunne lige så godt have været en rigtig bog (det gælder såkaldte ”pageflippers”) – eller læseren bliver en gamer og den litterære oplevelse går tabt (det gælder for computerspil).
Med sin opfindsomme brug af iPad’ens virkemidler placerer Wuwu & Co. læseren i et spændingsfelt mellem skriftens indre forestillingsverden og animationens grafiske og visuelle verden. Med de opgaver som stilles undervejs i historien, hvor lyde og farver i den fysiske verden spiller ind i eventyrverdenen, bliver læseren udfordret til at skærpe bevidstheden om forholdet mellem skærmens og verdens virkelighed.
Til bibliotekaren: App’en er oplagt til iPad’en i børneafdelingen eller til en alternativ booktalk for børn. En god anbefaling til forældre der mangler originalt indhold til deres mindre børns iPad. Aldersgruppe ifølge udgiveren er 6-8 år.
Wuwu & co er skabt af forfatter Merete Pryds Helle, illustrator Kamila Slocinska, interaktiondesigner Tim Garbos og producer Aksel Køie. Publiceret af Step In Books. Første version 2014. 49 kr. i iTunes.
iTunes: https://itunes.apple.com/dk/app/wuwu-co./id932525693?mt=8
Kommentarer