01 maj.12

Kommentarer

1 kommentar
AfFlemming Schødt Dalsgaard
søn, 03/05/2015 - 18:45

Fortællingen berører ikke alene fanatismen som sådan og de problemer der ledsager den, men konkret spørgsmålet om middelalderen. William af Baskerville henviser til briten Roger Bacon, og er i denne tankemæssige forbrødring sikker på at verden er anderledes end den fremtræder i den "officielle" udgave. I tiden før Copernikus, Brahe og Kepler m. fl. var verden en flade under en kuppel. Og sådan tænkte man. Trods de avancerede og vidunderlige gotiske katedraler, tænkte man anderledes end idag. "I middelalderen boede vi i faders hus. Efter renæssancen flyttede vi hjemmefra." Sagt meget enkelt.

William af Baskerville er et renæssancemenneske der er blevet født for tidligt. Eco lader ikke helten være italiener som sig selv. Italien gives rollen som det reaktionære ved inkvisitionen, der møder op for at "ødelægge alt." Den sidder på en magt der kræver at folket holdes i uvidenhed. I bogen, specielt belyst ved dramaet omkring den såkaldte anden bog af Aristoteles, som skulle rumme en lettere og lysere fortolkning af verden. Og netop denne bog er skrevet med giftigt blæk, som dræber uværdige, nysgerrige læsere. Med andre ord, vil døden ramme dem, der bevæger sig uden for de tilladte veje.

Vi fornemmer at hvis blot bibliotekaren (den blinde munk, som ironisk nok ikke selv kan læse - hvorfor pokker skal han så have så megen magt?)var Baskervilles eneste modstander, så kunne bogen nok ende lykkeligt. Men desværre ikke.

Bogen blev filmatiseret af Bavaria Film. Og man må sige med stor succes. Også for Connery, der før den tid mest var kendt som ham fra "James Bond filmene." Han kom vist med på et afbud fra Michael Caine, tror jeg.

Den amerikanske "adonis" Ron Perlman yder et fantastisk bidrag i filmen. Hvem kunne have gjort hans parti bedre?

Bogen er skrevet så den trods alt kunne filmatiseres. Noget andet kan ikke siges om Ecos senere "Foucaults Pendul," - en nutidsroman der også trækker tråde bagud til middelalderen - hvor der næsten ingen handling er. Det burde være næsten håbløst at filmatisere den!

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer