26 maj.10

Kommentarer

4 kommentarer
Aflise amdisen
man, 07/06/2010 - 07:27

Det er pudsigt, at man kan opfatte en bogs komposition forskelligt. Jeg læste sumobrødre, og var helt overnbevist om, at Morten Ramsland på fortræffelig vis fortalte historein set ud fra en 11-årigs øje og opfattelse. Det giver et forvrænget blik på virkeligheden, men jeg synes det giver et blik på den virkelighed, der gælder for en 11-årig dreng. Det nære, det farlige og ikke så meget de mere alvorlige og eksistentielle problemer.

Fra min læsevinkel en helstørt bog med en opbygning, der passer med den 11-åriges oplevelser

AfMichael Krarup
tir, 08/06/2010 - 08:08

Som svar til af lammet

Dér hvor jeg synes, at Sumobrødre går galt i byen, er i balancen mellem de anekdotiske indslag om tudsetennis og ulækkerhedstests og så den usikkerhed og angst, som også er til stede i Lars' liv. Det bedste eksempel er hans usikkerhed, om hans far nu også virkelig er hans far. Jeg tror, at de fleste børn ville opleve en dyb angst over for, hvem de i det hele taget selv var, hvis de var ude for det - og det så oven i købet var sandsynligt, at det kunne være rigtigt. På et tidspunkt i bogen hører man så ikke mere til den side af historien, og den er så bare lagt væk..
Historierne om det absurde drengeliv er fine og enormt morsomme, men jeg synes det bliver for meget, når Ramsland også prøver at få noget alvor ind i bogen, som jeg ikke synes lykkes særlig godt. Så ville jeg hellere have haft ren farce - eller endnu bedre en ordentlig balance i bogen.

AfTina Karina Mortensen
man, 07/06/2010 - 09:10

Som svar til af lammet

Hej
Debat er ok alle steder, men ved I godt at Sumobrødre er til debat i øjeblikket i DR testklubben http://www.litteratursiden.dk/node/85196.
Måske vil I også have glæde af at læse, hvad de andre i klubben mener om bogen

DR testklubben knytter sig til TV udsendelsen smagsdommerne, hvor Sumobrødre blev debateret.
Hilsen Tina. Redaktør af Læseklubben

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer