Lyskabinettet

2018
)

Lyskabinettet

25 okt.18

Thomas fortæller sin livshistorie til doktor Overbeck, hvis lyskabinet kaster lys over hans gåder. Ramsland har beriget dansk litteratur med et imponerede værk med stor menneskelig indsigt.

Thomas er familiefar med kone og tre børn. Fra tid til anden forsvinder han ind i et mentalt mørke, som hans kone Sidsel over tid kalder henholdsvis første depression, anden depression og så fremdeles. Men fordi Thomas selv er træt af, at alt – ikke mindst mennesker – skal sættes i bås, viger han uden om dén betegnelse. Og måske med rette. I doktor Overbecks lyskabinet kastes der dog lys over Thomas´ mørke, og den gåde, han det meste af livet har været for sig selv, er måske til at løse.

Det er et imponerende værk, Ramsland har beriget dansk litteratur anno 2018 med. Sproget er så rigt og smidigt, at det er en sand fornøjelse at læse. Og så er det netop gået op for mig, at Ramsland er vildt god til mennesker, om man så må sige. Han har en indsigt i den menneskelige eksistens, tilblivelse og udvikling, som man må misunde ham. Og når disse prisværdige egenskaber til sammen bliver brugt til at fortælle den både rørende og til tider morsomme historie, om Thomas, hans familie og venner, kan det næsten ikke andet end at blive en yderst læseværdig bog. Og dét er det!

Thomas fortæller dels sin livshistorie til læseren og dels til den lydhøre og professionelle doktor Overbeck, som ind imellem bryder ind med enten et opklarende spørgsmål eller en befaling om, at Thomas holder sig til den-eller-den historie. Sagt med andre ord: Det er ikke kun Thomas, der kan være glad for Overbeck og hans lyskabinet, der til forskel for alverdens andre terapeuter og lignende faktisk har held til at hjælpe Thomas. Også som læser må man takke Overbeck, for det er klart, at uden ham og lyskabinettet var der ingen bog.

Thomas er født i 1971 og vokser op i Odense-forstaden Næsby sammen med sine forældre og sin lillesøster, der bogen igennem konsekvent kaldes Grøn-Alpe (hun var glad for grøn alpeost som barn). Herfra går hans verden, hans opdagelser og hans både fysiske og psykiske udvikling. Puberteten med den dertilhørende nysgerrighed på seksualitet spiller en ikke ringe rolle – ikke mindst fordi Thomas altid har haft en fornemmelse af, at hans lyst på en eller anden måde afviger fra den gængse, hvis man overhovedet kan tale om en sådan. Han spejler sig i venner og prøver sig frem, men bliver først langt hen i livet klar over, hvad der virker for ham. Vi ved, at det er kvinden Nora, der hjælper ham så langt.

'Lyskabinettet' er dog ikke kun en roman om en mand, der prøver at finde sig selv seksuelt. Det er også en roman, der skildrer en familie og dens indbyrdes relationer, som det kunne se ud i 70´erne og 80´erne. Det er både tidstypisk og personligt, og der er masser af temaer at tage fat på i eksempelvis en læsekreds.

Rosinante
54862318
9788763853224