Anmeldelse
The Monster af Madame Nielsen
- Log ind for at skrive kommentarer
Udfordrende og interessant roman med et univers som en surrealistisk David Lynch film. Indholdet er ladet med symboler og referencer, særligt til Andy Warhol.
"Vinteren 1993. En ung europærer lander i New York og opsøger det legendariske performanceteater i The Wooster Group i Soho for at overtage scenen og blive den ny Willem Dafoe”. Læseren får ikke meget at vide om hovedpersonens fortid, men han har sandsynligvis medvirket til Sovjetunionens kollaps og derefter Berlin Murens fald. Det kan tolkes som om verdens to supermagter nu er forenet i lykkelig kapitalisme, men undergangen lurer forude, og den forkyndes af hovedpersonen. Den vestlige civilisation er i fare, og især den amerikanske udgave.
Hovedpersonen ankommer til New York uden et sted at bo. Det eneste, han medbringer, er en liste med adresser, og han ringer på et tilfældigt sted, og møder de besynderlige tvillinger; Bruce og Jerry. Hovedpersonen bliver en del af tvillingernes absurde teater, hvor de serverer Sprite og sushi for ham, for dernæst at ”henrette” ham i en elektrisk stol, og endelig penetrerer de ham. Dette gentager sig nat efter nat, indtil tvillingerne forvandles til rotter og går i forrådnelse. Scenerne med tvillingerne har noget mareridtsagtigt over sig og får denne anmelder til at tænke på David Lynch filmen 'Mulholland Drive'.
Dagene bruger hovedpersonen i the Garage, hvor han betragter The Wooster Groups performance, der kun ændre sig en smule dag for dag. Han forelsker sig i en de kvindelige medlemmer samtidig med, at han drømmer om at blive den nye Willem Dafoe eller måske Jesus?
Hvor kommer Jesus motivet ind i billedet? Det er flere ledetråde, eksempelvis at en del af fortællingen foregår op mod jul, henrettelsen i den elektriske stol kunne pege på Jesus’ død på korset, og da hovedpersonen træder ind på en bar i slutningen af romanen, udbryder en af gæsterne: ”so you really are him, you fucking…Christ”.
’The Monster’ er en interessant og udfordrende læseoplevelse, der er så langt fra afslapning og feelgood, man kan komme. Men hvis man kan lide at blive udfordret og eksempelvis holder af David Lynch film, er det bare med at komme i gang.
- Log ind for at skrive kommentarer
Udfordrende og interessant roman med et univers som en surrealistisk David Lynch film. Indholdet er ladet med symboler og referencer, særligt til Andy Warhol.
"Vinteren 1993. En ung europærer lander i New York og opsøger det legendariske performanceteater i The Wooster Group i Soho for at overtage scenen og blive den ny Willem Dafoe”. Læseren får ikke meget at vide om hovedpersonens fortid, men han har sandsynligvis medvirket til Sovjetunionens kollaps og derefter Berlin Murens fald. Det kan tolkes som om verdens to supermagter nu er forenet i lykkelig kapitalisme, men undergangen lurer forude, og den forkyndes af hovedpersonen. Den vestlige civilisation er i fare, og især den amerikanske udgave.
Hovedpersonen ankommer til New York uden et sted at bo. Det eneste, han medbringer, er en liste med adresser, og han ringer på et tilfældigt sted, og møder de besynderlige tvillinger; Bruce og Jerry. Hovedpersonen bliver en del af tvillingernes absurde teater, hvor de serverer Sprite og sushi for ham, for dernæst at ”henrette” ham i en elektrisk stol, og endelig penetrerer de ham. Dette gentager sig nat efter nat, indtil tvillingerne forvandles til rotter og går i forrådnelse. Scenerne med tvillingerne har noget mareridtsagtigt over sig og får denne anmelder til at tænke på David Lynch filmen 'Mulholland Drive'.
Dagene bruger hovedpersonen i the Garage, hvor han betragter The Wooster Groups performance, der kun ændre sig en smule dag for dag. Han forelsker sig i en de kvindelige medlemmer samtidig med, at han drømmer om at blive den nye Willem Dafoe eller måske Jesus?
Hvor kommer Jesus motivet ind i billedet? Det er flere ledetråde, eksempelvis at en del af fortællingen foregår op mod jul, henrettelsen i den elektriske stol kunne pege på Jesus’ død på korset, og da hovedpersonen træder ind på en bar i slutningen af romanen, udbryder en af gæsterne: ”so you really are him, you fucking…Christ”.
’The Monster’ er en interessant og udfordrende læseoplevelse, der er så langt fra afslapning og feelgood, man kan komme. Men hvis man kan lide at blive udfordret og eksempelvis holder af David Lynch film, er det bare med at komme i gang.
Kommentarer