Anmeldelse
Kaj læser bog af Mats Letén
- Log ind for at skrive kommentarer
’Kaj læser bog’ er en genial lille sag, som indfanger det store i det små og skaber en genkendelighed hos de allermindste i forhold til det at læse.
Kaj-bøgerne gør de små ting store – for de små. Sammen med Kaj kan de helt uøvede læsere/lyttende ører få lov til at fundere over, hvad det vil sige at være stærk, stor eller lille, at gemme sig og blive fundet osv.
I et enkelt sprog med korte, ligefremme sætninger, sproglige gentagelser og forsigtige variationer taler historierne direkte til det lille barn, som selv er ved at finde et sprog og begribe verden. Med direkte henvendelser aktiverer det de små læsende nybegyndere til selv at pege, at lede, at undre sig og at gøre de samme ting i deres egen leg og undersøgelse af verden. Alt sammen understreget af de enkelte og charmerende illustrationer, som fastholder et genkendeligt motiv side efter side, men med indbyggede små variationer, som skaber liv og opdagelseslyst hos de små.
I Kaj læser bog bliver denne direkte, virkelighedsnære fortællestil sat på spidsen. For her handler det om at læse bog, mens man selv læser en bog. Kaj får en gave af sin mor. Det er en bog. Sammen læser de bogen og ser på de forskellige dyr i bogen. Så vil Kaj selv læse bog med sin trofaste følgesvend dukke Lise. Sammen læser og leger de, de dyr, der er i bogen. Men da den farlige tiger kommer, vil Kaj ikke læse mere og så skal Lise puttes.
Historien spejler således både, hvordan man kan læse sammen og hygge sig med at læse, men samtidig fortæller den også barnet, at det selv kan læse ved at se på billeder og lege det, det læser i bogen. Det er ret fint gjort.
Det er derfor aldrig for tidligt at starte med at læse (eller for sent) og Kajbøgerne er et rigtig godt sted at starte, for her er det tilladt både at lytte, pege, snakke og lege – for sådan gør Kaj nemlig, når han læser bog!
- Log ind for at skrive kommentarer
’Kaj læser bog’ er en genial lille sag, som indfanger det store i det små og skaber en genkendelighed hos de allermindste i forhold til det at læse.
Kaj-bøgerne gør de små ting store – for de små. Sammen med Kaj kan de helt uøvede læsere/lyttende ører få lov til at fundere over, hvad det vil sige at være stærk, stor eller lille, at gemme sig og blive fundet osv.
I et enkelt sprog med korte, ligefremme sætninger, sproglige gentagelser og forsigtige variationer taler historierne direkte til det lille barn, som selv er ved at finde et sprog og begribe verden. Med direkte henvendelser aktiverer det de små læsende nybegyndere til selv at pege, at lede, at undre sig og at gøre de samme ting i deres egen leg og undersøgelse af verden. Alt sammen understreget af de enkelte og charmerende illustrationer, som fastholder et genkendeligt motiv side efter side, men med indbyggede små variationer, som skaber liv og opdagelseslyst hos de små.
I Kaj læser bog bliver denne direkte, virkelighedsnære fortællestil sat på spidsen. For her handler det om at læse bog, mens man selv læser en bog. Kaj får en gave af sin mor. Det er en bog. Sammen læser de bogen og ser på de forskellige dyr i bogen. Så vil Kaj selv læse bog med sin trofaste følgesvend dukke Lise. Sammen læser og leger de, de dyr, der er i bogen. Men da den farlige tiger kommer, vil Kaj ikke læse mere og så skal Lise puttes.
Historien spejler således både, hvordan man kan læse sammen og hygge sig med at læse, men samtidig fortæller den også barnet, at det selv kan læse ved at se på billeder og lege det, det læser i bogen. Det er ret fint gjort.
Det er derfor aldrig for tidligt at starte med at læse (eller for sent) og Kajbøgerne er et rigtig godt sted at starte, for her er det tilladt både at lytte, pege, snakke og lege – for sådan gør Kaj nemlig, når han læser bog!
Kommentarer