Anmeldelse
Hvor lyset er af Malene Ravn
- Log ind for at skrive kommentarer
Gribende og velkomponeret roman om Carl Fischer går bag om kunstneren og former den betagende skildring, så blikket vandrer mellem lyset og de mørke skyggesider.
Carl Fischer (1887-1962) har et særligt forhold til sin mor, som lærer ham at se lyset og at male. Men moren dør, da Carl er 10 år, og han må flytte til København, hvor faren på fallittens rand er flyttet til sammen med sin nye husholderske. Carls barndom og opvækst er fuld af tab og sorg, og livet i storbyen er fattigt og hårdt. Faren er uberegnelig og lader hånt om Carls kunstneriske aner, og øretæverne sidder løst.
”Carl prøver at gøre sig så usynlig som muligt. Det skal i hvert fald ikke være ham, der skaber problemer.”
Carl er i sin barndom en stille og følsom eksistens, som i det ydre indordner sig, men i sit indre har en rig fantasi og en udviklet evne til at sanse verden og det lys, der omgiver den: ”Carl kigger efter lyset og fyldes af en særlig kraft.”
Carl vokser til i København i slutningen af 1890´erne og ind i starten af 1900-tallet. Der er gang i den politiske samfundsdebat, hvor arbejderne kæmper for bedre vilkår. Kvinderne - med Dansk kvindesamfund i spidsen - kæmper sig til nye roller og mere indflydelse. Mens opbruddet bølger lukker Carl sig inde i sin kunstneriske boble, og en dag møder han Ely, som han inviterer til at sidde model.
Ely bliver gravid og sønnen, som fødes skubbes ud til siden til fordel for kunsten. Herefter vinkles fortællingen, så Elys stemme træder frem. Hun beskriver livet omkring den kantede og til tider depressive Carl. Ely betaler en høj og smertelig pris i sin rolle som kæreste og hustru. Fortællevinklen er et elegant greb, som giver plads til en ude fra betragtning på Carl, som læseren kan reflektere sammen med.
Selv om lyset er stærkt i Carls atelier øverst oppe under loftet, så kan det kun i glimt trænge igennem det mørke, som fylder både hans og Elys liv. Mørket kommer og går og efterlader en uforudsigelighed, der følger devisen: ”hvis Carl er i humør til det”. Ravn forfalder dog ikke til stereotyper, og både Carl, Ely, og den afgørende historiske periode portrætteres med nuanceret pensel.
Ravn lægger sig stilistisk op ad de klassiske fortællinger om de stille eksistenser i det moderne gennembrud tillagt en nutidig, lyrisk tone og et empatisk blik på et levet liv. Hun skriver sig ind i litterære tendenser med vigtige tematikker som kvindernes rolle og smertelige tab, de stille eksistenser, og det at være kunstner i en arbejderfamilie i opbrud.
Malene Ravn fik sit helt store gennembrud med romanen I dine øjne fra 2016. Hun er nu tilbage med endnu en stor fortælling, hvor hun graver dybt ned i en skelsættende periode i historien og en markant kunstner, som var oldefar til hendes mand. Det er en gribende og meget smuk fortælling.
- Log ind for at skrive kommentarer
Gribende og velkomponeret roman om Carl Fischer går bag om kunstneren og former den betagende skildring, så blikket vandrer mellem lyset og de mørke skyggesider.
Carl Fischer (1887-1962) har et særligt forhold til sin mor, som lærer ham at se lyset og at male. Men moren dør, da Carl er 10 år, og han må flytte til København, hvor faren på fallittens rand er flyttet til sammen med sin nye husholderske. Carls barndom og opvækst er fuld af tab og sorg, og livet i storbyen er fattigt og hårdt. Faren er uberegnelig og lader hånt om Carls kunstneriske aner, og øretæverne sidder løst.
”Carl prøver at gøre sig så usynlig som muligt. Det skal i hvert fald ikke være ham, der skaber problemer.”
Carl er i sin barndom en stille og følsom eksistens, som i det ydre indordner sig, men i sit indre har en rig fantasi og en udviklet evne til at sanse verden og det lys, der omgiver den: ”Carl kigger efter lyset og fyldes af en særlig kraft.”
Carl vokser til i København i slutningen af 1890´erne og ind i starten af 1900-tallet. Der er gang i den politiske samfundsdebat, hvor arbejderne kæmper for bedre vilkår. Kvinderne - med Dansk kvindesamfund i spidsen - kæmper sig til nye roller og mere indflydelse. Mens opbruddet bølger lukker Carl sig inde i sin kunstneriske boble, og en dag møder han Ely, som han inviterer til at sidde model.
Ely bliver gravid og sønnen, som fødes skubbes ud til siden til fordel for kunsten. Herefter vinkles fortællingen, så Elys stemme træder frem. Hun beskriver livet omkring den kantede og til tider depressive Carl. Ely betaler en høj og smertelig pris i sin rolle som kæreste og hustru. Fortællevinklen er et elegant greb, som giver plads til en ude fra betragtning på Carl, som læseren kan reflektere sammen med.
Selv om lyset er stærkt i Carls atelier øverst oppe under loftet, så kan det kun i glimt trænge igennem det mørke, som fylder både hans og Elys liv. Mørket kommer og går og efterlader en uforudsigelighed, der følger devisen: ”hvis Carl er i humør til det”. Ravn forfalder dog ikke til stereotyper, og både Carl, Ely, og den afgørende historiske periode portrætteres med nuanceret pensel.
Ravn lægger sig stilistisk op ad de klassiske fortællinger om de stille eksistenser i det moderne gennembrud tillagt en nutidig, lyrisk tone og et empatisk blik på et levet liv. Hun skriver sig ind i litterære tendenser med vigtige tematikker som kvindernes rolle og smertelige tab, de stille eksistenser, og det at være kunstner i en arbejderfamilie i opbrud.
Malene Ravn fik sit helt store gennembrud med romanen I dine øjne fra 2016. Hun er nu tilbage med endnu en stor fortælling, hvor hun graver dybt ned i en skelsættende periode i historien og en markant kunstner, som var oldefar til hendes mand. Det er en gribende og meget smuk fortælling.
Kommentarer