Anmeldelse
Grævlingedage
- Log ind for at skrive kommentarer
Stærk billedbog til højtlæsning og samtale om skolevægring for børn fra 6-9 år.
Pelle glæder sig til at starte i skole, men da skolen begynder, får han ondt i maven. Hvor dagene før skolen føltes lette som luft, føles de nu som træstolper. Pelles mor spørger ham, hvad der er galt, men han kan ikke forklare det. Pelle identificerer sig med grævlingen, der bare vil kravle ind i sin hule, og han kan hverken spise sin yndlingsmad, børste sine tænder eller komme frem. Kun når hans mor lader ham blive hjemme fra skole, bliver det lettere for ham at trække vejret.
Hjemme kan Pelle grave sig ned og trænge dybere ind i det tætteste grævlingemørke. Lægen siger til Pelle, at skal huske at trække vejret stille og roligt. Men når Pelle er i skole, overmandes han af larmen, kravet om gruppearbejde og reglerne om, at man skal være sammen med de andre. Kun far er ikke bange for grævlingen, og efterhånden finder de ud af, at det er skolen, der skal passe til Pelle og ikke omvendt. Da skolen skal have en projektuge med et skov-tema, finder de i fællesskab den rigtige vej for Pelle.
Gro Dahle er ekspert i at formidle svære emner for børn. Hun er konkret i sine beskrivelser af børnenes følelser, og hun forstår børns måde at tackle smertefulde episoder på. Datteren Kaia Dahle Nyhus har illustreret billedbogen, og jeg er særligt imponeret over hendes evne til at tegne følelser, heriblandt det forskræmte og bekymrede blik hun har tegnet hos Pelles mor, da grævlingen kigger frem under sofabordet samt billedet af, hvordan Pelle kravler dybere ind i sit grævlingehylster. De orange farver i bogen bliver mere mørke, når Pelle trækker sig ind i sig selv. Grævlingemetaforen bruges gennem hele bogen i både tekst og billeder.
'Grævlingedage' kan trøste små skolebørn, fordi den viser, at der findes hjælp, også når man er virkelig bange.
- Log ind for at skrive kommentarer
Stærk billedbog til højtlæsning og samtale om skolevægring for børn fra 6-9 år.
Pelle glæder sig til at starte i skole, men da skolen begynder, får han ondt i maven. Hvor dagene før skolen føltes lette som luft, føles de nu som træstolper. Pelles mor spørger ham, hvad der er galt, men han kan ikke forklare det. Pelle identificerer sig med grævlingen, der bare vil kravle ind i sin hule, og han kan hverken spise sin yndlingsmad, børste sine tænder eller komme frem. Kun når hans mor lader ham blive hjemme fra skole, bliver det lettere for ham at trække vejret.
Hjemme kan Pelle grave sig ned og trænge dybere ind i det tætteste grævlingemørke. Lægen siger til Pelle, at skal huske at trække vejret stille og roligt. Men når Pelle er i skole, overmandes han af larmen, kravet om gruppearbejde og reglerne om, at man skal være sammen med de andre. Kun far er ikke bange for grævlingen, og efterhånden finder de ud af, at det er skolen, der skal passe til Pelle og ikke omvendt. Da skolen skal have en projektuge med et skov-tema, finder de i fællesskab den rigtige vej for Pelle.
Gro Dahle er ekspert i at formidle svære emner for børn. Hun er konkret i sine beskrivelser af børnenes følelser, og hun forstår børns måde at tackle smertefulde episoder på. Datteren Kaia Dahle Nyhus har illustreret billedbogen, og jeg er særligt imponeret over hendes evne til at tegne følelser, heriblandt det forskræmte og bekymrede blik hun har tegnet hos Pelles mor, da grævlingen kigger frem under sofabordet samt billedet af, hvordan Pelle kravler dybere ind i sit grævlingehylster. De orange farver i bogen bliver mere mørke, når Pelle trækker sig ind i sig selv. Grævlingemetaforen bruges gennem hele bogen i både tekst og billeder.
'Grævlingedage' kan trøste små skolebørn, fordi den viser, at der findes hjælp, også når man er virkelig bange.
Kommentarer