Anmeldelse
Dobbeltportrætter
- Log ind for at skrive kommentarer
Der er masser af muligheder for at fordybe sig i Lars Gundersens 83 intense og smukke s/h fotoportrætter, der er suppleret af en tekst af de portrætterede.
Reglerne for Lars Gundersens fotobog er, at der er ti personer repræsenteret fra hvert af de syv seneste årtier i forrige årtusinde, lige dele mænd og kvinder i tilfældig rækkefølge. Venstre side i bogen indeholder uddrag af samtaler eller noget, der knytter sig til portrættet på modsatte side, mens de højre sider udgøres af portrætterne.
Vi møder blandt andre Anne Marie Helger, der taler om magtens folk: "Vi må satse på profitten, den er et sikkert hit, naturen kan man altid få på kredit". Majken Schultz, professor ved Institut for Organisation ved CBS og forkvinde i Carlsbergfondet, som slår på, hvor vigtig fortiden er, både som inspiration og erfaring. Ejendomsmægler Adam Schnack fortæller om sin mor, der elskede det uperfekte, særligt rosen Rosa Mundi. Læge Haifaa Awads digt handler om krigen i Syrien og er på samme tid både ubærligt og smukt. Arthur Rimbauds fine digt om begær flankerer portrættet af Franz Beckerlee.
Lars Gundersens bog peger ind i, hvem vi er, og viser med stor sikkerhed, hvor meget man kan fortælle om sig selv uden at sige så meget. De portrætterede har hver især besluttet, hvilken artefakt eller andet, der kan fortælle mest muligt om dem, og som betyder noget ganske særligt. Forståelsen mellem objekt eller tekst og tilhørende portræt står med et klart og stærkt udtryk.
Portrætterne er omfattet af en ærlig, insisterende og på samme tid enkelt og kompliceret udtryk afhængig af hvert enkelt menneskes lyst til at dele. Lars Gundersen fremstiller en åbning til det enkelte menneske og får dem til at vise os, det de vil have, vi ser, og måske lidt mere. Alle portrætter udstråler afslappethed og sårbarhed og får hvert enkelt menneske til at fremstå originalt.
- Log ind for at skrive kommentarer
Der er masser af muligheder for at fordybe sig i Lars Gundersens 83 intense og smukke s/h fotoportrætter, der er suppleret af en tekst af de portrætterede.
Reglerne for Lars Gundersens fotobog er, at der er ti personer repræsenteret fra hvert af de syv seneste årtier i forrige årtusinde, lige dele mænd og kvinder i tilfældig rækkefølge. Venstre side i bogen indeholder uddrag af samtaler eller noget, der knytter sig til portrættet på modsatte side, mens de højre sider udgøres af portrætterne.
Vi møder blandt andre Anne Marie Helger, der taler om magtens folk: "Vi må satse på profitten, den er et sikkert hit, naturen kan man altid få på kredit". Majken Schultz, professor ved Institut for Organisation ved CBS og forkvinde i Carlsbergfondet, som slår på, hvor vigtig fortiden er, både som inspiration og erfaring. Ejendomsmægler Adam Schnack fortæller om sin mor, der elskede det uperfekte, særligt rosen Rosa Mundi. Læge Haifaa Awads digt handler om krigen i Syrien og er på samme tid både ubærligt og smukt. Arthur Rimbauds fine digt om begær flankerer portrættet af Franz Beckerlee.
Lars Gundersens bog peger ind i, hvem vi er, og viser med stor sikkerhed, hvor meget man kan fortælle om sig selv uden at sige så meget. De portrætterede har hver især besluttet, hvilken artefakt eller andet, der kan fortælle mest muligt om dem, og som betyder noget ganske særligt. Forståelsen mellem objekt eller tekst og tilhørende portræt står med et klart og stærkt udtryk.
Portrætterne er omfattet af en ærlig, insisterende og på samme tid enkelt og kompliceret udtryk afhængig af hvert enkelt menneskes lyst til at dele. Lars Gundersen fremstiller en åbning til det enkelte menneske og får dem til at vise os, det de vil have, vi ser, og måske lidt mere. Alle portrætter udstråler afslappethed og sårbarhed og får hvert enkelt menneske til at fremstå originalt.
Kommentarer