Med udgangspunkt i fem banebrydende børnebøger fra 1967 giver forfatteren sit bud på tendenser i den moderne børne- og ungdomslitteratur. Primært for dansklærere i folkeskolen.
Forfatteren er læreruddannet med efterfølgende videreuddannelser og har skrevet flere bøger til danskfaget. Med denne bog giver hun en overskuelig oversigt over den del af den moderne børne- og ungdomslitteratur, der markerer et nybrud, og som har hentet inspiration fra 5 banebrydende børnebøger fra 1967.
The Big Five, som forfatteren kalder dem, er ’Lille Virgil’ af Ole Lund Kirkegaard, ’Silas og den sorte hoppe’ af Cecil Bødker, ’Snøvsen og Eigil og katten i sækken’ af Benny Andersen, ’Halfdans ABC’ af Halfdan Rasmussen og Ib Spang Olsen og ’Cykelmyggen Egon’ af Flemming Quist Møller, som alle på forskellig vis har været normbrydende og banet vejen for den moderne, eksperimenterende børnelitteratur. Det beskrives, hvordan de fem bøger tager udgangspunkt i et radikalt anderledes syn på børn og barndommen som en livsfase i sin egen ret. Børnene i bøgerne har blik for værdier og muligheder, som de kedelige voksne ikke har sans for, og børnene træder frem som selvbevidste individer.
The Big Five satte sig ifølge forfatteren ikke tydelige spor i de følgende tiår, hvilket må siges at være lidt af en generalisering, selv om 70’ernes politiske børnelitteratur uden kunstnerisk nerve ikke var noget at prale af. Først med nutidens børne- og ungdomslitteratur mener forfatteren, at man igen kan tale om et nybrud, og så alligevel ikke helt, for f.eks. den fantastiske litteratur har stadig vind i sejlene.
Den moderne børnelitteratur betegnes som mangfoldig, strittende i alle retninger, vitalt eksperimenterende og uforudsigelig. Alligevel vover forfatteren det ene øje og ser nogle gennemgående tendenser, sjovt nok præcis fem. Tendenserne, der belyses med markante eksempler, skal ses som pejlemærker, da grænserne er flydende. Ikke al børnelitteratur passer ind i forfatterens kasser. Hun har bevidst valgt at beskæftige sig med den del, der tydeligt markerer et nybrud, og som stiller særlige krav til læseren. Der eksperimenteres på livet løs både med form og indhold. Grotesk humor og dødelig alvor kan findes side om side, der er mærkværdige genrehybrider, tekst og billeder og den grafiske opsætning indgår i forskellige organiske sammenhænge, og bogens gængse fysiske udformning bliver udfordret.
Forfatterens gennemgang er klar og overskuelig, og hendes eksempler er bestemt interessante, men det er en litteraturhistorie med begrænsninger. Hun fokuserer på danske forfattere, men medtager dog enkelte udenlandske, som passer ind i billedet.
Den moderne eksperimenterende børne- og ungdomslitteratur indbyder i høj grad til tolkning, og bogen er lige til at gå til for dansklærere i folkeskolen. Et afsluttende didaktisk afsnit viser da også, at de er den primære målgruppe. De får en god oversigt over udvalgte bøger og redskaber til at formidle dem i undervisningen. Andre, der beskæftiger sig professionelt med børne- og ungdomslitteraturen, kan også have glæde af bogen, men den har næppe almen interesse.
Kommentarer