Analyse
Bodelsen, Anders - Bevisets stilling
I Bevisets stilling følger vi det enkelte menneskes konfrontation med og afmagt over for samfundets system, der fungerer som en stupid og umenneskelig maskine.
Fortællingen starter lige på og hårdt i Anders Bodelsens 13. roman, Bevisets stilling. "En smuk dag i oktober mistede vognmand Martin Bendix sin frihed. Han blev efter seks timers forhør anholdt, sigtet for drab". Man skal dog ikke lade sig narre af det klassiske krimianslag. Det her er ikke en fortælling i den traditionelle "whodunit"-genre. Ganske vist er der begået en forbrydelse. Men romanen er ikke specielt interesseret i at løse et mordmysterium. "Helten" i historien er hverken den skarpsindige opdager, den skurkagtige forbryder eller den sexmyrdede pige. Historien handler i virkeligheden om en ganske almindelig mand, der er så uheldig at befinde sig det forkerte sted på et forkert tidspunkt, hvilket kommer til at koste ham dyrt. Eller som det fremgår af fortsættelsen i indledningen: "Fireogtyve timer tidligere ville han have stået helt uforstående over for denne udvikling. Men i det døgn der gik forud for anholdelsen kom han for første gang i sit liv i forbindelse med kriminalpolitiet, og han var ikke helt uforberedt på anholdelsen, da den blev besluttet".
Bogens anti-helt, Martin Bendix, er gift, har to børn, og en elskerinde. Både han og konen kører taxa. Bendix lader en del kunder køre sort. Han sjusker med at føre køreregnskab og har en elendig hukommelse. Alt sammen detaljer i et almindeligt liv, der bliver afgørende da han anklages for drabet på en ung pige, som bevisligt har været hans kunde. Romanen følger i tre dele Martin Bendix' liv, før, under og efter mordanklagen. Spændingen knytter sig til hovedpersonen. Hvordan klarer et uskyldigt menneske, at havne i retsmaskineriets ubarmhjertige kværn? I førstedelen oplever læseren, hvordan nettet langsomt strammer til om Bendix, samtidigt med at forfatteren forsyner os med beviser for mandens uskyld. Anden del foregår i arresten og i retssalen, hvor dramaet bølger frem og tilbage i takt med at politi og forsvar fremlægger beviser for henholdsvis skyld i mord og fritagelse herfor. Hvordan reagerer et menneske i den situation? Og hvordan reagerer omgivelserne?
Det er karakteristisk for Bodelsen, at udsætte sine personer for en rystende begivenhed, der for altid ændrer den hverdag, der er rammen om et almindeligt liv. Det kan være et trafikdrab eller et bankrøveri, som pludselig får det velkendte og fortrolige til at virke fremmed og faretruende. Bodelsen har engang beskrevet sine krimier, som bøger der stiller spørgsmålet: Hvor meget kan et menneske tåle? Det spørgsmål bliver uhyggeligt relevant i forhold til Martin Bendix.
Det interessante ved Bodelsens roman er, hvordan han underspiller det dramatiske i handlingen. Bevisets stilling ville ikke kunne begå sig som action-drama eller kriminalspil. Faktisk sker der ikke ret meget i romanen. Der gives detaljerede beskrivelser af de daglige rutiner, hvad enten de foregår sammen med familien, på arbejdet, i fængslet eller i retssalen. Men undervejs gribes man af en snigende uhygge, fordi alt det, der ser tilforladeligt og velkendt ud gøres ukendt og utrygt. Man har fornemmelsen af, at lige meget hvad Bendix siger og gør, vil det komme ham til skade. På et tidspunkt advarer hans forsvarer David Roth ham mod at svare på ledende spørgsmål af typen ”Er De holdt op med at banke Deres kone?”. Situationen fanger i en nøddeskal det væsentlige i romanen: det enkelte menneskes konfrontation med samfundet som system eller institution, og individets afmagt i forhold til et system, der fungerer som en stupid og umenneskelig maskine. Det er sådan set ligegyldigt om Bendix bliver frikendt eller dømt. Han er fanget i systemet og som sådan frataget muligheden for selv at vælge sit liv.
I Bevisets stilling følger vi det enkelte menneskes konfrontation med og afmagt over for samfundets system, der fungerer som en stupid og umenneskelig maskine.
Fortællingen starter lige på og hårdt i Anders Bodelsens 13. roman, Bevisets stilling. "En smuk dag i oktober mistede vognmand Martin Bendix sin frihed. Han blev efter seks timers forhør anholdt, sigtet for drab". Man skal dog ikke lade sig narre af det klassiske krimianslag. Det her er ikke en fortælling i den traditionelle "whodunit"-genre. Ganske vist er der begået en forbrydelse. Men romanen er ikke specielt interesseret i at løse et mordmysterium. "Helten" i historien er hverken den skarpsindige opdager, den skurkagtige forbryder eller den sexmyrdede pige. Historien handler i virkeligheden om en ganske almindelig mand, der er så uheldig at befinde sig det forkerte sted på et forkert tidspunkt, hvilket kommer til at koste ham dyrt. Eller som det fremgår af fortsættelsen i indledningen: "Fireogtyve timer tidligere ville han have stået helt uforstående over for denne udvikling. Men i det døgn der gik forud for anholdelsen kom han for første gang i sit liv i forbindelse med kriminalpolitiet, og han var ikke helt uforberedt på anholdelsen, da den blev besluttet".
Bogens anti-helt, Martin Bendix, er gift, har to børn, og en elskerinde. Både han og konen kører taxa. Bendix lader en del kunder køre sort. Han sjusker med at føre køreregnskab og har en elendig hukommelse. Alt sammen detaljer i et almindeligt liv, der bliver afgørende da han anklages for drabet på en ung pige, som bevisligt har været hans kunde. Romanen følger i tre dele Martin Bendix' liv, før, under og efter mordanklagen. Spændingen knytter sig til hovedpersonen. Hvordan klarer et uskyldigt menneske, at havne i retsmaskineriets ubarmhjertige kværn? I førstedelen oplever læseren, hvordan nettet langsomt strammer til om Bendix, samtidigt med at forfatteren forsyner os med beviser for mandens uskyld. Anden del foregår i arresten og i retssalen, hvor dramaet bølger frem og tilbage i takt med at politi og forsvar fremlægger beviser for henholdsvis skyld i mord og fritagelse herfor. Hvordan reagerer et menneske i den situation? Og hvordan reagerer omgivelserne?
Det er karakteristisk for Bodelsen, at udsætte sine personer for en rystende begivenhed, der for altid ændrer den hverdag, der er rammen om et almindeligt liv. Det kan være et trafikdrab eller et bankrøveri, som pludselig får det velkendte og fortrolige til at virke fremmed og faretruende. Bodelsen har engang beskrevet sine krimier, som bøger der stiller spørgsmålet: Hvor meget kan et menneske tåle? Det spørgsmål bliver uhyggeligt relevant i forhold til Martin Bendix.
Det interessante ved Bodelsens roman er, hvordan han underspiller det dramatiske i handlingen. Bevisets stilling ville ikke kunne begå sig som action-drama eller kriminalspil. Faktisk sker der ikke ret meget i romanen. Der gives detaljerede beskrivelser af de daglige rutiner, hvad enten de foregår sammen med familien, på arbejdet, i fængslet eller i retssalen. Men undervejs gribes man af en snigende uhygge, fordi alt det, der ser tilforladeligt og velkendt ud gøres ukendt og utrygt. Man har fornemmelsen af, at lige meget hvad Bendix siger og gør, vil det komme ham til skade. På et tidspunkt advarer hans forsvarer David Roth ham mod at svare på ledende spørgsmål af typen ”Er De holdt op med at banke Deres kone?”. Situationen fanger i en nøddeskal det væsentlige i romanen: det enkelte menneskes konfrontation med samfundet som system eller institution, og individets afmagt i forhold til et system, der fungerer som en stupid og umenneskelig maskine. Det er sådan set ligegyldigt om Bendix bliver frikendt eller dømt. Han er fanget i systemet og som sådan frataget muligheden for selv at vælge sit liv.
Kommentarer