Analyse
Blæsbjerg, Kim - Rådhusklatreren
Kim Blæsbjergs frit fabulerende og forførende slægtsroman Rådhusklatreren beretter om livet bag de lukkede døre i fire generationer af familien Lundstrøm.
Samtidig er det en bredt anlagt fortælling om de klassiske familiestrukturers fald, det 20. århundredes storpolitiske opgør og om danmarkshistoriens hverdagsagtige begivenheder. Ad slyngede veje fører han sine læsere rundt i et sammensurium af begivenheder, der krydser hinanden og overskrider enhver form for kronologi. Og i dette virvar af anekdoter, skrøner, fortællinger og ikke mindst familiehemmeligheder stiller han kernefamiliens og samfundsordnens skrøbelige karakter til skue.
Slægtshistorien begynder en kold novembernat i 1918, hvor fortællingens hovedperson William Lundstrøms oldemor dør i en ung alder som følge af Den spanske syge. Herefter bliver Williams oldefar alene tilbage med en knugende trang til at hævne sig på omverdenen. Men han bliver også ladt alene med deres lille barn, Milla, som han ikke ved, hvad han skal stille op med. Milla selv fødes med en kulde i sit indre, som forfølger hende livet igennem. Hun har en uransagelig fascination af alt spansk, hvilket skal vise sig at få fatale konsekvenser også for familiens senere generationer.
William Lundstrøm selv viser først livstegn mange år senere, hvor han sparker for første gang i sin mors mave netop i det øjeblik, Armstrong tager sit første skridt på månen. For familien Lundstrøm er det en afgørende og uforglemmelig begivenhed, ligesom månelandingen er det for resten af verden. På denne måde lader Kim Blæsbjerg livets små hverdagsagtige begivenheder spejle og krydse livets store og skelsættende øjeblikke. Men samtidig pointerer han også, hvordan livets tilfældigheder og enkelte handlinger kan starte laviner af eftervirkninger, som rækker langt ud over de enkelte øjeblikkes egen tid og sted. Ikke kun den spanske syge får lov at sætte uudslettelige spor i familiens videre historie, men også andre begivenheder og handlinger som fx en dristig og elskovssyg rådhusklatring forfølger familien og får samtidig forbandede følger for en ung families lykke. Med denne sammenkædning af begivenheder, tilfældigheder og gentagelser anskuer Kim Blæsbjerg således det enkelte individ i forhold til dets rødder og i forhold til livets større sammenhænge.
Kim Blæsbjerg beretter sin slægtshistorie om familien Lundstrøm i en fabulerende realistisk stil, som nok kan vække forundring og til tider også virke grotesk i sine beskrivelser, som i bedstefaderens makabre godnathistorier. Men ikke desto mindre er historien skrevet på en måde, som bevidner, at virkeligheden nogle gange kan overraske mere end det magi, løgn, overdrivelse og fortielse formår. Denne pointe fremskriver Kim Blæsbjerg, idet han krydrer familiekrøniken med en masse både små og store – og ofte også erotiske - familiehemmeligheder, som langsomt får lov til at sive op til overfladen for til sidst at briste og forstyrre den faste orden og de fælles minder, som familien Lundstrøm ellers har knyttet sig til.
På rammende vis tegner Kim Blæsbjerg et billede af, hvordan man som medlemmer af kernefamilien lever sammen side om side hver dag; man kender hinandens dagsrytmer og særlige vaner, og dermed bilder man sig også ind, at alt er trygt og godt og at intet kan forstyrre denne orden. Men samtidig viser Kim Blæsbjerg, at når man dykker en anelse ned under overfladens fernis af tryghed, så er der i virkeligheden meget, man ikke ved om hinanden, og som man måske heller ikke ønsker at se. Hemmeligheder om utroskab, skjulte fascinationer, sygelig jalousi, gale handlinger, fortrængte og ikke mindst forbudte følelser, som alle skaber skår i familien Lundstrøms lykke og resulterer i skilsmisse, et bebudet og næsten fuldendt brodermord, forbudt søskendekærlighed og tvivl om slægtens oprindelige aner.
Kim Blæsbjerg beskriver denne opløsning af kernefamiliens traditionelle og ofte også idylliserede forestillinger simultant med, at han fremstiller verdens- og danmarkshistoriens store og truende dramaer: Verdenskrige, atomoprustning og koldkrigstrusler præger verdensbegivenhederne op gennem det 20. århundrede og sammen med dødelige sygdomme som Den spanske syge, polio og aids-epidemi giver det en vished om, at intet er, som man regner med, og at de ydre omstændigheder pludselig kan ændre kursen i menneskets vanlige livsbane. Kim Blæsbjerg lader dermed de ydre omstændigheder bidrage til en stemning om, at intet er stabilt, og at alt kan ændre sig på blot et øjeblik.
Med denne roman rammer Kim Blæsbjerg ned i en af samtidslitteraturens blomstrende genrer. Forfattere som Morten Ramsland, Carsten Jensen og Lars Saabye Christensen har alle bidraget med store fortællende slægtsromaner, og med Rådhusklatreren fjerner Kim Blæsbjerg sig fra sine to tidligere udgivelser, som var langt mere minimalistiske i stilen. Han skriver sig således ind i denne række af fabulerende historiefortællere med sin festlige, men også tankevækkende rejse op gennem det 20. århundrede og op gennem fire generationer af familien Lundstrøms mange skud på familietræet.
Kim Blæsbjergs frit fabulerende og forførende slægtsroman Rådhusklatreren beretter om livet bag de lukkede døre i fire generationer af familien Lundstrøm.
Samtidig er det en bredt anlagt fortælling om de klassiske familiestrukturers fald, det 20. århundredes storpolitiske opgør og om danmarkshistoriens hverdagsagtige begivenheder. Ad slyngede veje fører han sine læsere rundt i et sammensurium af begivenheder, der krydser hinanden og overskrider enhver form for kronologi. Og i dette virvar af anekdoter, skrøner, fortællinger og ikke mindst familiehemmeligheder stiller han kernefamiliens og samfundsordnens skrøbelige karakter til skue.
Slægtshistorien begynder en kold novembernat i 1918, hvor fortællingens hovedperson William Lundstrøms oldemor dør i en ung alder som følge af Den spanske syge. Herefter bliver Williams oldefar alene tilbage med en knugende trang til at hævne sig på omverdenen. Men han bliver også ladt alene med deres lille barn, Milla, som han ikke ved, hvad han skal stille op med. Milla selv fødes med en kulde i sit indre, som forfølger hende livet igennem. Hun har en uransagelig fascination af alt spansk, hvilket skal vise sig at få fatale konsekvenser også for familiens senere generationer.
William Lundstrøm selv viser først livstegn mange år senere, hvor han sparker for første gang i sin mors mave netop i det øjeblik, Armstrong tager sit første skridt på månen. For familien Lundstrøm er det en afgørende og uforglemmelig begivenhed, ligesom månelandingen er det for resten af verden. På denne måde lader Kim Blæsbjerg livets små hverdagsagtige begivenheder spejle og krydse livets store og skelsættende øjeblikke. Men samtidig pointerer han også, hvordan livets tilfældigheder og enkelte handlinger kan starte laviner af eftervirkninger, som rækker langt ud over de enkelte øjeblikkes egen tid og sted. Ikke kun den spanske syge får lov at sætte uudslettelige spor i familiens videre historie, men også andre begivenheder og handlinger som fx en dristig og elskovssyg rådhusklatring forfølger familien og får samtidig forbandede følger for en ung families lykke. Med denne sammenkædning af begivenheder, tilfældigheder og gentagelser anskuer Kim Blæsbjerg således det enkelte individ i forhold til dets rødder og i forhold til livets større sammenhænge.
Kim Blæsbjerg beretter sin slægtshistorie om familien Lundstrøm i en fabulerende realistisk stil, som nok kan vække forundring og til tider også virke grotesk i sine beskrivelser, som i bedstefaderens makabre godnathistorier. Men ikke desto mindre er historien skrevet på en måde, som bevidner, at virkeligheden nogle gange kan overraske mere end det magi, løgn, overdrivelse og fortielse formår. Denne pointe fremskriver Kim Blæsbjerg, idet han krydrer familiekrøniken med en masse både små og store – og ofte også erotiske - familiehemmeligheder, som langsomt får lov til at sive op til overfladen for til sidst at briste og forstyrre den faste orden og de fælles minder, som familien Lundstrøm ellers har knyttet sig til.
På rammende vis tegner Kim Blæsbjerg et billede af, hvordan man som medlemmer af kernefamilien lever sammen side om side hver dag; man kender hinandens dagsrytmer og særlige vaner, og dermed bilder man sig også ind, at alt er trygt og godt og at intet kan forstyrre denne orden. Men samtidig viser Kim Blæsbjerg, at når man dykker en anelse ned under overfladens fernis af tryghed, så er der i virkeligheden meget, man ikke ved om hinanden, og som man måske heller ikke ønsker at se. Hemmeligheder om utroskab, skjulte fascinationer, sygelig jalousi, gale handlinger, fortrængte og ikke mindst forbudte følelser, som alle skaber skår i familien Lundstrøms lykke og resulterer i skilsmisse, et bebudet og næsten fuldendt brodermord, forbudt søskendekærlighed og tvivl om slægtens oprindelige aner.
Kim Blæsbjerg beskriver denne opløsning af kernefamiliens traditionelle og ofte også idylliserede forestillinger simultant med, at han fremstiller verdens- og danmarkshistoriens store og truende dramaer: Verdenskrige, atomoprustning og koldkrigstrusler præger verdensbegivenhederne op gennem det 20. århundrede og sammen med dødelige sygdomme som Den spanske syge, polio og aids-epidemi giver det en vished om, at intet er, som man regner med, og at de ydre omstændigheder pludselig kan ændre kursen i menneskets vanlige livsbane. Kim Blæsbjerg lader dermed de ydre omstændigheder bidrage til en stemning om, at intet er stabilt, og at alt kan ændre sig på blot et øjeblik.
Med denne roman rammer Kim Blæsbjerg ned i en af samtidslitteraturens blomstrende genrer. Forfattere som Morten Ramsland, Carsten Jensen og Lars Saabye Christensen har alle bidraget med store fortællende slægtsromaner, og med Rådhusklatreren fjerner Kim Blæsbjerg sig fra sine to tidligere udgivelser, som var langt mere minimalistiske i stilen. Han skriver sig således ind i denne række af fabulerende historiefortællere med sin festlige, men også tankevækkende rejse op gennem det 20. århundrede og op gennem fire generationer af familien Lundstrøms mange skud på familietræet.
Kommentarer