Pigen på klippen

2013
)

Pigen på klippen af Lucinda Riley

17 jun.13

Uimodståelig romantisk roman om knuste hjerter, tilgivelse, nye chancer og ulykkelig kærlighed. Dybt bevægende og spændende fra første til sidste side.

Kunstneren Genia Ryan er vendt hjem til Irland fra New York efter en spontan abort og med et knust hjerte i bagagen. Hun håber, at samværet med familien i Irland vil læge hendes sår. En dag går hun en tur i klipperne ved havet i nærheden af sit barndomshjem. Pludselig ser hun en lille pige, der står på en klippe helt ude ved havet med håret flagrende i vinden og kun iført natkjole. Genia bliver som hypnotiseret ved synet af denne lille pige, og Aurora, som pigen hedder, kommer til at ændre Genias liv for evigt.

Med Aurora som fortæller får vi familierne Ryan og Leslies historier, der udfolder sig som en saga, der spænder fra nutidens Manhattan til London under første verdenskrig. Et familiedrama på godt og ondt, fra krig til kærlighed. De to familier har gennem generationer været naboer, og der har været intriger, adopterede børn med fremmed afstamning og ulykkelig kærlighed. Genia bliver efter en lang og hård kamp Auroras stedmor og gift med sin elskede fra New York. Hvordan skal ikke afsløres her, men det er en af de mest velfortalte og spændende historier, jeg længe har læst.

Lucinda Riley er født i Irland, hvad hendes beskrivelser af naturen og befolkningen tydeligt bærer præg af. Beskrivelsen af pigen på klippen får mig til at mindes udsigten fra Cliffs of Moher, som jeg besøgte for mange år siden på ferie i Irland. Rileys portræt af de rødhårede iltre og stædige irere er så herligt, at man kommer til at holde af dem.

Lucinda Riley har tidligere udgivet bogen ’Orkideens hemmelighed’, som lå på bestsellerlisten længe, og som jeg også læste med glæde. Bogen kan desuden anbefales til læsere af Marcia Willett og Maeve Binchy.

Turbulenz
Birgitte Brix
29938857