Giganternes fald

2010
)

Giganternes fald af Ken Follett

11 okt.10

Tiden omkring første verdenskrig og tidens store emner: fagforeningernes kamp mod den herskende klasse, kvinders kamp for stemmeret, den russiske revolution ..

’Giganternes fald’ er det første bind i en planlagt trilogi om det 20. århundrede. Bogen er bygget op omkring konflikterne før og under 1. verdenskrig og tager udgangspunkt i fem meget forskellige familier.

En walisisk minearbejderfamilie hvor faderen er fagforeningsmand, sønnen starter i minen som 13-årige og datteren er tjenestepige hos Jarlen Fitzherbert. Den adelige jarl Fitzherbert og dennes hustru Fyrstinde Bea fra Rusland og hans feministiske søster Lady Maud, Jarlen nyder sin plads i samfundet og i Overhuset, og bekymrer sig ikke om underklassen. Den tyske diplomat Walter von Ulrich og hans forstokkede far Otto von Ulrich. Walter er en fredens mand, der forelsker sig i hovedkulds i Lady Maud, men de må skilles, da krigen bryder ud. Den fattige russer Grigorij Pesjkov og hans bror Lev, der har set deres far blive hængt og deres mor skudt, og den unge diplomat fra Amerika Gus Dewar. Disse familiers skæbne vikles ind i hinanden, og på grund af krigen har det store konsekvenser. Der er lagt op til en rigtig god historie med mange timers underholdning.

Dette er en klassisk fortælling med en begyndelse, en midte og en slutning. De store temaer som krig/fred, kærlighed/had, far/søn og rig/fattig bliver alle skildret nærværende og empatisk gennem de fem forskellige familier og nationaliteter. Historien udspilles i en brydningstid, og læseren får bl.a. et godt indblik i det politiske spil op til 1. verdenskrig, i fagforeningskampene og i de tidlige kvindekampe.

Dette er et fantastisk værk, der trækker de lange linjer. Follett tager sine læsere ved hånden og fører dem sikkert gennem en tid, der er præget af store forandringer og forviklinger.

Fascinerende, fængende og fantastisk. Ken Follett beviser igen at han kan sit kram.

Elskede du ’Jordens søjler’ vil du også elske ’Giganternes fald’, jeg glæder mig allerede til fortsættelsen, der skulle udkomme i 2012.