Perlesøsteren

2018
)

Perlesøsteren af Lucinda Riley

29 mar.18

Endnu en storslået fortælling om de syv adopterede søstre fra Geneve. Denne gang er det CeCe, der rejser ud i verden for at finde sine biologiske rødder.

På sin rejse møder CeCe for første gang mennesker, der kan lide hende, og det er en fantastisk oplevelse for hende. Hun har ellers altid været meget indadvendt og meget lidt glad for sig selv, og hun har ikke rigtig troet på, at hun var en person, som nogen for alvor kunne holde af. Hun vokser utrolig meget, og det ender med, at hun både kan tilgive Star for at flytte fra hende og se sig selv som et selvstændigt og behageligt menneske, som andre har glæde af at kende. På sin vej møder hun dog også modgang og bedrageri, men også det lærer hun at tackle.

Der er to forskellige handlinger i romanen. Den ene foregår fra 1906 og frem og handler om CeCes forfædre. Historien om Ceces rejse foregår i 2008. Historierne fletter sig langsomt ind i hinanden, og læserne får efterhånden indblik i CeCes slægt op gennem tiden. Det fungerer som altid til perfektion i Lucinda Rileys bøger, og det er en stor fornøjelse at læse om de syv søstre. Det flotte blomstrende sprog gør kun fornøjelsen større, og bogen føles aldrig lang eller kedelig på trods af de mange sider. Forfatteren kan noget med sine personer, og man kan ikke lade være med både at grine, græde og rase sammen med dem. De står alle – både dem fra fortiden og nutiden - knivskarpt, selvfølgelig ikke mindst Kitty, CeCe, Ace og de andre hovedpersoner, men også bipersonerne virker gennemtænkte og autentiske.

Jeg er meget vild med forfatterens skrivestil, sprog og opbygning, som hun ikke kun bruger i serien om de syv søstre, men i alle sine romaner. Det historiske aspekt, der altid er i hendes bøger, er med til at holde spændingen oppe, samtidig med at handlingen langsomt bindes sammen med nutiden. Hun kan i et eller andet, som fuldstændig tryllebinder mig gang på gang. Jeg kan varmt anbefale både 'De syv søstre', som jeg synes, man skal læse i den rigtige rækkefølge ('De syv søstre', 'Stormsøsteren', 'Skyggesøsteren' og 'Perlesøsteren') og hendes øvrige romaner til alle læsere, der elsker gode historier i et flot sprog.

Cicero
Ulla Lauridsen
53802001