Skyggesøsteren

2017
)

Skyggesøsteren af Lucinda Riley

09 okt.17

Intet mangler i denne dejlige historie om Englands adel og fattigadel for hundrede år siden og en ung, usikker kvinde, der søger efter sit biologiske ophav i nutidens London.

Indrømmet, jeg er stor fan af de storslåede fortællinger om de syv søstre. Koblingen mellem fortid og nutid fungerer til perfektion, og hele ideen med at sende søstrene ud på jagt efter deres oprindelse er eminent. I korte træk handler serien om syv adopterede piger, nu voksne og unger kvinder, der efter deres adoptivfars død får udleveret ledetråde og koordinater, der vil kunne hjælpe dem til at finde deres biologiske forældre.

Intet mangler i historien om alt fra Englands (fattig)adel for hundrede år siden til en ung, usikker kvinde, der i nutidens London søger efter sit biologiske ophav og finder så meget mere end det. Jeg er meget begejstret for forfatterens persongallerier. Alle karaktererne er utrolig levende og godt beskrevet, så man kommer til at elske dem eller elske at hade dem.

Både fortidens historie om Flora MacNichol og nutidens historie om Asterope D´Aplièse, også kaldet Star, er meget velfortalte, og det var et glædeligt gensyn, hver gang handlingen skiftede fra den ene til den anden fortælling. Den måde hvorpå, det hele til sidst går op i en højere enhed, gør læseoplevelsen fuldendt. Forfatterens flotte og poetiske sprog er vanedannende, og det er dejligt at tænke på, at der er fire bøger tilbage – eller det går jeg ud fra der er, når ’Skyggesøsteren’ er tredje bind, og der er seks kendte og en ukendt søster at skrive om. Indtil videre har vi været i Brasilien med Maia, i Norge med Ally og nu i England med Star, og jeg er spændt på, hvilket land og hvilken kultur, jeg skal lære mere om i ’Perlesøsteren’, som er næste bog i serien.

Bøgerne er temmelig omfangsrige, men især denne er så velskrevet og underholdende, at der ikke er et ord for meget. ’Skyggesøsteren’ er den bedste indtil videre og den, hvor skiftene mellem fortid og nutid fungerer allerbedst, så hvis udviklingen fortsætter på den måde, har vi virkelig noget at se frem til. Jeg glæder mig i al fald til foråret, hvor ’Perlesøsteren’ udkommer.

Serien anbefales til læsere af blandt andre Kate Morton og Rosamunde Pilcher og til læsere af kærlighedshistorier, slægtsromaner og familiehistorier.

Cicero
Ulla Lauridsen
53280749
9788763850209
567

1 anmeldelse
man, 12/03/2018 - 13:45

Det glæder mig virkelig, hvor glad du er for Riley. Og igen en hilsen til mig, hendes oversætter: "forfatterens flotte og poetiske sprog". Det er jo rent faktisk MIT sprog :-D

Du kan også roligt glæde dig til den næste, Perlesøsteren, som snart udkommer. Dér stod jeg over for nogle store udfordringer med at fordanske både en gammel London-dialekt og dårligt aboriginer-engelsk. Jeg håber, at du vil synes, det er lykkedes - og nævne mig for min indsats :-D