De syv søstre

2016
)

Syv søstre af Lucinda Riley

12 sep.16

Riley har skrevet endnu en storslået, men lang, historie, som er første del af en ny serie baseret på legenden om stjernebilledet De syv søstre.

’Syv søstre’ handler om Maia og hendes forsøg på at finde ud af noget om sine biologiske forældre. Hun er vokset op med fem søstre, som alle er adopteret af mangemillionæren Pa Salt. Pa Salt har fundet pigerne forskellige steder i verden. Maia kommer oprindeligt fra Brasilien, og det er her hun rejser til for at finde sit ophav. Gennem nogle gamle breve fortælles historien om Maias oldemor Izabel og hendes stormende forelskelse i den parisiske kunstner Laurent Brouilly. Denne del af fortællingen er absolut den bedste. Maias oplevelser i Rio bliver beskrevet mere overfladisk. Når det er sagt, var det spændende at følge Maias spirende forelskelse i kunstneren, forfatteren Floriano, der hjælper hende med at finde oplysninger om familien.

Jeg kan virkelig godt lide Lucinda Rileys måde at hoppe rundt i tiden på. Det er spændende med to eller flere sideløbende handlingsforløb, og det er interessant at læse om fjerne steder, forskellige tider og anderledes vilkår. Bogen er som altid utrolig flot og lækker, hvilket bestemt ikke gør læseoplevelsen ringere. Historien havde dog været mindst lige så god fortalt på et par hundrede sider mindre. Jeg glæder alligevel til at læse om Maias søstre og deres rejser tilbage til deres ophav, men jeg håber, fortællingerne er kortere og knap så langsomme. Jeg er dog sikker på, at det bliver interessant at følge pigerne og måske finde ud af, hvem den syvende søster er.

Hvis man vil læse noget i samme stil, kan jeg anbefale Kate Mortons romaner, der også har det med at springe i tid og sted og med flere handlingsforløb. Kate Morton bøger har derudover altid et spændingselement – et forvundet barn, en uhyggelig hemmelighed eller noget lignende.

Cicero
Ulla Lauridsen
52557240